fbpx

Изкуственият интелект: възможност или заплаха за арт индустрия?

Панаири на книгата, филмови фестивали, модни ревюта – изкуственият интелект (AI) присъства в артистичните и културните събития. В момент, когато преговорите по Закона за изкуствения интелект, предназначен да регулира използването му в ЕС, излязоха на финалната права, във Франция повече от 70 синдиката и представители на културните индустрии изразиха безпокойството си в писмо до министър-председателя Елизабет Борн, пише RFI*.

Те настояват за прозрачност при използването на творбите от изкуствения интелект. Този генеративен AI софтуер, способен да създава писмено, визуално или аудио съдържание при поискване, трябва да бъде основно проучен. Въпреки това, за съжаление на подписалите това писмо, AI не „позволява на авторите да знаят дали техните произведения са били използвани“, нито „на коя дата са били интегрирани в базата данни, захранващи AI“. При тези условия е трудно да се знае дали „правата на интелектуална собственост са били зачетени“.

Това представлява истинска главоблъсканица за адвокатите. Да знаеш кой какво прави стана много по-сложно, дори ако съществуват подозрения. Понякога е възможно да „разпознаем кога ChatGPT пише, но нямаме доказателство за това“, казва адвокатът Антоан Шерон. Тогава възниква въпросът за отговорността: кой, софтуерът или потребителят, ще носи отговорност за използването на дадено произведение?

Създателите на най-известните AI днес като OpenAI, собственикът на ChatGPT или DALL-e, ясно уточняват в общите си условия за ползване, че по никакъв начин не носят отговорност за каквото и да е съдържание, което „нарушава“ вече съществуващи права за интелектуална собственост и връща отговорността към потребителя, който е в основата на генерираното съдържание“, подчертава Антоан Шерон. Той дефинира проблема по следния начин: „Като се има предвид съществуващата съдебна практика, фалшифицирането не е е подсъдно, ако фалшификаторът не е знаел за оригиналното произведение“.

Това е казано, „преди дори да говорим за възнаграждение“, уточнява Александър Лаш, генерален директор на Националния съюз на фонографските издатели (SNEP), подписал писмото, изпратено до Елизабет Борн, „приоритетът е да се хвърли светлина върху това, какво се използва и по какъв начин начин. Целта е носителите на правата да могат да кажат дали желаят произведенията им да бъдат използвани“.

За още един проблем говори икономистът Реми Буржо: дори ако се абстрахираме от официалните публикации и издания, „много произведения се разпростаняват пиратски и са свободно достъпни, така че има огромна непрозрачност“.

Генеративният изкуствен интелект вече е обект на съдебни спорове

По специално в Съединените щати. През миналия месец Authors Guild, нещо като съюз на писателите, и няколко известни писатели, между които и авторът на Game of Thrones, подадоха жалба срещу OpenAI. Те обвиняват start-up компанията, собственик на ChatGPT, че е използвала техните книги „без разрешение“, за да създаде своя езиков модел.

През януари бяха подадени жалби срещу други софтуери като Midjourney или DeviantArt, които могат да създават изображения. Отговорът не закъсня. За да избегне заплахата срещу клиентите си, Microsoft обещава, че ще им осигури правна защита, ако бъдат преследвани за нарушаване на авторските права върху съдържание, създадено с неговите инструменти за изкуствен интелект.

Хората на изкуството се страхуват от конкуренцията

Регламентирането на използването на AI беше сред основните искания на американските сценаристи, които прекратиха наскоро стачката си, продължила близо пет месеца. Изсуственият интелект тревожи и актьорите, които също стачкуват. Синдикатът на американските актьори призовава за „екзистенциална борба” за защита на професията. А холивудските артисти получиха подкрепа от Международната федерация на актьорите.

Генерирането на фалшиви актьори от изкуствен интелект, вече не е научна фантастика. Самоличността на звездите може дори да бъде присвоена. Том Ханкс разобличи наскоро реклама, използваща негова „версия с изкуствен интелект“.

Що се отнася до музиката, „копират“ се гласовете на определени изпълнители. Например тези на Drake и The Weeknd бяха имитирани от изкуствен интелект, за да изглеждат като дует. Песента, която беше резултат от това, Heart on my Sleeve, имаше голям успех в интернет. Звукозаписната компания, която представлява двамата изпълнители, премахна песента от музикалните платформи.

Някои виждат възможност

AI колкото тревожи, толкова очарова. Въпреки че подкрепя „отбранителната логика“ за защитата на авторите, директорът на TF1 Родолф Белмер наскоро наблегна на потенциалните ползи от новите технологии. С някои аспекти те могат да подпомогнат при създаването на художествените произведения, със специалните ефекти например. И той се надява, че това ще позволи да се засили конкуренцията с американските гиганти въпреки „европейските бюджети“. Не е сигурно, че тази идея ще зарадва всички творци от сектора.

*Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"