fbpx

Климатичните промени разрушават стабилността на глобалната търговия

Анализът е от блога на Международния валутен фонд…

Около 1000 кораба преминават през Панамския канал всеки месец, превозвайки общо над 40 милиона тона стоки – около 5 процента от обемите на световната морска търговия. Но нивата на водата в тази жизненоважна връзка между Атлантическия и Тихия океан са паднали до критично ниски нива поради най-лошата суша в 143-годишната история на канала.

Ограниченията за суша, наложени на фона на недостатъчни валежи в езерото Gatún, което захранва канала, са намалили пропускателната способност с около 15 милиона тона досега тази година. Корабите са изправени пред допълнителни шест дни за преминаване. Властите проучват стратегически варианти за увеличаване на водоснабдяването в канала.

Както показва Графиката, пристанищата в Панама, Никарагуа, Еквадор, Перу, Ел Салвадор и Ямайка страдат най-много от тези закъснения, като 10% до 25% от общите им морски търговски потоци са засегнати. Но ефектите от сушата се усещат чак в Азия, Европа и Северна Америка. Сушата ще попречи на търговията през следващите месеци, като проходите по каналите ще намалеят наполовина до 18 кораба на ден до февруари, което е спад от 36 в обикновено време. Икономиките, разчитащи на канала за търговия, трябва да се подготвят за повече сътресения и забавяния.

На фона на изменението на климата сушите, наводненията, тропическите бури и други бедствия стават все по-чести и представляват сериозна заплаха за морската инфраструктура. С PortWatch, отворена платформа, стартирана от изследователи от МВФ и Оксфордския университет, политиците могат да се подготвят за смущения в търговията, причинени от шокове като екстремни климатични условия, и да решат как да реагират на тях.

Платформата използва сателитни данни в реално време, за да проследи близо 120 000 товарни кораба и танкери по целия свят – над 99 процента от световната морска търговия. Той предоставя ежедневни оценки на търговските обеми в 1400 пристанища и повече от дузина критични точки, като например Панамския канал.

PortWatch симулира международни разпръсквания от затваряне на пристанище и начертава прекъсванията на бъдещите вериги за доставки върху интерактивна карта. Той дава възможност за анализ на климатичните сценарии, предоставяйки моделирани оценки на риска за редица климатични крайности. PortWatch също така изпраща сигнали за потенциални и действителни смущения в търговията след големи бедствия.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"