fbpx

Когато Европа купува рафиниран в Индия руски суров петрол

Индийските петролни рафинерии се отварят към нови пазари. Благодарение на големите обеми закупен руски петрол, те изнасят все повече дизел за Европа, която забрани директния внос на преработени след 5 февруари руски продукти.

Сценарият е измислен преди въвеждането на ембаргото върху руския дизел. Така че това не е изненада, а потвърждение на неща, които мнозина очакваха. След 5 февруари Европа няма избор: тя трябва да заменя всеки ден половин милион барела дизел, който преди това купуваше от Русия, отбелязва Capital.fr.

Индия заема 4-то място в света по преработка на петрол

Индия с нейните 23 рафинерии бързо се утвърди като предпочитан доставчик за европейските страни и по-специално за Франция, Турция, Белгия и Нидерландия. Индийските петролопреработвателни предприятия, които досега се снабдяваха от Близкия изток и по-специално от Ирак, все повече се захранват с руски петрол. Почти половината от петрола, внасян от втората по големина рафинерия в Индия – Reliance and Nayara, в която 49% собственост има руският енергиен гигант Роснефт – идва от Русия.

Това е дар от небето, тъй като руският петрол се продава на ниски цени, което позволява на индийските рафинерии да бъдат по-конкурентоспособни и да завземат нови пазарни дялове в Европа.

Износът на петролни продукти от Индия за ЕС преди руската инвазия в Украйна е бил средно 154 000 барела на ден – дизелово и самолетно гориво. Сега, в началото на февруари, той нарасна до 200 000 барела на ден. Днес 30% от общия индийски износ на дизел отива за Европа, в сравнение с малко над 21% преди войната.

Петролът не мирише

Тези цифри изглежда потвърждават изпирането на руски петролни продукти от Индия, както и от Китай, макар че това остава трудно за доказване. Поговорката, че петролът не мирише, се отнася в по-голяма степен за дизела, който е много труден за проследяване.

Нефтопродуктите, преработени в Индия, не се декларират като произхождащи от Русия. Следователно вносът им не противоречи на европейските правила.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"