fbpx

МВФ отново насочва вниманието към финансовите престъпления и вредата за икономиките

Борбата с финансовите престъпления не е загубена, но светът трябва да направи повече, за да ограничи икономическото въздействие на престъпността, изтъкват авторите на анализ, публикуван в блога на Международния валутен фонд…

Прането на пари е необходим компонент на организираната престъпност, която твърде често преминава през граници, заобикаля данъците, финансира тероризма и корумпира длъжностни лица – и идва с огромни макроикономически разходи. Участващите възприемат и нови технологии в допълнение към традиционните си техники, като всичко това прави икономическия растеж по-малко приобщаващ и устойчив, подхранвайки неравенството и неформалността.

Международната общност постигна значителен напредък към укрепване на предпазните мерки срещу прането на пари и финансирането на тероризма с помощта на МВФ и други организации. Преди десетилетие решихме да възприемем по-специализиран подход за идентифициране на ключови рискове, като работим със страните членки и международните партньори, по-специално с Групата за финансови действия, която определя международните стандарти в тази област.

Но общите усилия все още са като цяло недостатъчни. Например, както FATF отбеляза миналата година, все още има голяма разлика между постигнатия от страните напредък по отношение на техническото съответствие, като приемане на нови закони, и ефективността на тези усилия. Например много малко изпрани неправомерно придобити приходи се конфискуват някога.

Съответно МВФ наскоро преразгледа стратегията за борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма (AML/CFT). Целта е да помогнем по-добре на нашите 190 икономики-членки да се справят с тези критични проблеми с финансовата почтеност.

Високи разходи

Първо трябва да признаем, че финансовите престъпления засягат живота и поминъка, особено на най-уязвимите, и че разходите, които налагат, са много високи и се увеличават. Преките разходи варират и могат да включват по-ниски приходи, по-високи разходи, санкции, загуба на банкови услуги и дори повишена финансова нестабилност.

Например,както показа неотдавнашната работа на МВФ в скандинавския балтийски регион, недостатъците на AML/CFT са свързани не само с големи спадове в цените на акциите за най-пряко засегнатите банки, но също и със спадове в цените на акциите на други кредитори, както и банки в региона, които имат подобни трансгранични експозиции.

Непреките разходи са още по-големи, защото се налагат в цялата икономика, независимо дали чрез цикли на възход и спад или правят цените на жилищата недостъпни. Потенциалните въздействия върху финансовата стабилност включват бягство от банки и загуба на чуждестранни инвестиции. Мащабното пране на пари може дори да стимулира нестабилността на международните капиталови потоци, да подкопае доброто управление, да предизвика политическа нестабилност и като цяло да подкопае доверието в правителствата и институциите.

Ликвидността, измерена чрез депозитните потоци, има тенденция да се влошава около събития, свързани с финансовия интегритет на засегнатата банка, докато ликвидността на други местни банки може да се възползва от положителни ефекти на заместване в краткосрочен план.

Друго важно съображение е, че незаконните финансови потоци са глобален проблем. Недостатъчните рамки за AML/CFT в някои страни, включително международни финансови центрове, могат да привлекат престъпни приходи от чужбина. В страните, изнасящи незаконни финансови потоци, виждаме, че има по-малко възможности, по-голямо неравенство, по-висока бедност, повече нелегална имиграция, неправилно използвани ресурси и влошаване на околната среда.

Например, едно проучване показва, че незаконните финансови потоци в Африка (около 1,3 трилиона долара от 1980 г. насам са напуснали Африка на юг от Сахара) източват вътрешни приходи, които биха могли да бъдат използвани за развитието на континента, имат силен и отрицателен ефект върху нивата на инвестиции, особено частни инвестиции и ограничават процента на спестявания в Африка. Тези ефекти могат също така да имат каскаден ефект върху държавите, преминаващи транзитно или получаващи незаконните приходи.

По-дълбоко разбиране

Анализ на прането на пари и финансирането на тероризма, исторически фокусиран върху заплахи и уязвимости. И двете са централни за измерване и ограничаване на рисковете, но е необходимо повече. Познаването на пълния обхват на последиците за икономиките изисква способността да се разбере фискалния, паричния, финансовия сектор и структурните разходи на незаконните потоци. Това е необходимо, за да се документира точно как финансовият интегритет засяга както финансовата стабилност на дадена страна, така и икономиката като цяло, както и как може да бъде засегната глобалната финансова стабилност.

Изпълнителният съвет на МВФ одобри план за институцията да разшири своя капацитет за анализ на данни, за да се съсредоточи върху тези въпроси и да задълбочи координирания подход във всички наши ключови области на работа, включително наблюдение на МВФ, кредитни ангажименти, развитие на капацитет и оценка на финансовия сектор Програми. Този нов подход също така ще даде на МВФ нови доказателства, за да отговори на ключови въпроси, включително:

  • Кои сектори са най-уязвими за пране на пари, от банки и недвижими имоти до виртуални активи и благородни метали?
  • Кои страни изнасят незаконни финансови потоци, позволяват им транзит и кои държави ги интегрират?
  • Как тези незаконни потоци засягат икономиката, включително нейните перспективи за приобщаващ и устойчив растеж и развитие?



Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"