fbpx

Северният и средният коридори в „битка“ за китайските товари

Средният коридор може да стане по-конкурентоспособен в сравнение със Северния. Това коментира пред Trend.az Иън Роулинсън, търговски директор на компанията “APM Terminals Poti”, която управлява грузинското пристанище Поти, пише Blacksea-caspia.

Припомняме, северният транспортен коридор минава от Казахстан през Русия за Европа. Средният, който става все по-атрактивен, минава също от Казахстан с фериботните връзки през Каспийско море, Азербайджан, Грузия, Турция, след което се открива великолепна възможност товарите да минават през българската територия.

За да стане Средният коридор конкурентоспособен, когато военните действия в Украйна приключат и ситуацията в региона се нормализира, ще е необходима неговата изключителна ефективност при създаването на прозрачни железопътни и морски транспортни връзки“, изтъква Роулинсън.

Според него е много трудно да се направи прогноза за тази година, доколкото неопределеността, свъзрана с руско-украинския конфликт, а също така продължаващите последици от пандемията COVID-19, особено в Китай, оказват пряко влияние върху глобалната верига на доставките. Но днес, китайските товари, които исторически преминават през Русия, ефективно се превозват през Средния коридор.

Руският коридор между Китай и Европа е доста добър, макар че на границата между Беларус и Полша съществуват определени трудности с пропускателната способност при преминаването на товарите. Днес всички играчи от Средния коридор трябва да прокарват концепцията, че пазарът Средна Азия – Кавказ представлява част от китайския пазар, защото, както смята Роулинсън, китайският пазар в крайна сметка ще се опитва да се върне към Северния коридор, когато последният отново се отвори.

Средният коридор ще остане висококонкурентен, когато Северният коридор отново се отвори. Възможностите за страните, разположени по този път, да се възползват от инфраструктурата и свързаността, а след това да започнат да развиват местната промишленост са огромни“, изтъква още Роулинсън.

„APM Terminals“ тясно сътрудничи с партньори от Азербайджан, а също така от Казахстан и Узбекистан. Ние също така работим с всички основни корабоплавателни линии, за да свържем Поти с европейските пристанища – в такива страни, като Румъния, България и Турция, а също така и с европейските железопътни оператори, особено в Полша и Германия, за да осигурим ефективността и прозрачността на Средния коридор“, добавя Иън Роулинсън.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"