fbpx

Стриймингът вече е най-големият приходоизточник за авторите на музика

Световната музикална индустрия преживява впечатляващ ренесанс, като приходите на авторите на музика и композиторите през 2022 г. надхвърлят за пъри път 10 милиарда евро. Този изключителен резултат се дължи на бурното развитие на абонаментния стрийминг, изтъква capital.fr.

Музикалната индустрия, след години на предизвикателства, най-накрая изглежда, че излиза от сянката. Пандемията Ковид-19, която разтърси целия свят, вече е далечен спомен. Неотдавнашен доклад на Международната конфедерация на дружествата на авторите и композиторите (Cisac) разкрива впечатляващи цифри: приходите, получени от авторите и композиторите на музика, надхвърлиха за първи път границата от 10 милиарда евро, достигайки 10,83 милиарда през 2022 г., което представлява увеличение от 28% спрямо предходната година. Този изключителен резултат се обяснява главно с нарастването на абонаментния стрийминг, който се утвърди като основен източник на доходи за създателите на музика. Удобството и достъпността, които предлагат стрийминг платформите, се харесват на все по-широка аудитория, допринасяйки значително за този впечатляващ растеж.

Европа е водещият географски регион по получаване на доходи от продажба на музикални права, като на нея се падат повече от половината от световните приходи. Всички страни, които по принцип имат най-голям обем приходи, отбелязаха забележителен растеж през 2022 година. Начело са Съединените щати с увеличение от 30,5%, следвани от Франция (+30,3%), Великобритания (+24%) и Германия (+ 17,9%). Проучването на Cisac също подчертава положителното въздействие на цифровите технологии върху по-малките пазари, особено в Азиатско-тихоокеанския регион. В държави като Индонезия, Виетнам, Тайланд и Филипините дигиталният пазарен дял в музиката надхвърля 80% благодарение на нарастващата популярност на стрийминга.

Нивото отпреди пандемията все още не е достигнато

През 2022 г. се наблюдава съществено възстановяване на приходите от концертите и спектаклите на живо, които се увеличиха с 68% като достигнаха 2,5 милиарда евро в световен мащаб. Фестивалите и музикалните турнета се завърнаха, въпреки че секторът все още не може да се възстанови напълно до нивото си отпреди пандемията, което възлизаше на 2,7 милиарда евро през 2019 година.

Бьорн Улвеус, шведски китарист, текстописец, певец и продуцент, член на емблематичната група АББА и президент на Cisac от 2020 г., приветства устойчивостта на системата за колективно управление. Той подчертава, че това прави възможно преразпределянето на повече права на творците, което е особено добра новина след кризата, предизвикана от Ковид-19. Бьорн обаче предупреждава за нова заплаха, която се очертава на хоризонта: изкуственият интелект (AI). Той пламенно пледира музикалните творци да бъдат чути по този въпрос в рамките на ООН, като подчертава значението от въвеждането на строги правила за защита на авторските права пред заплахата от изкуствения интелект.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"