Данни на DG GROW (Генерална дирекция към ЕК „Вътрешен пазар, промишленост, предприемачество, малки и средни предприятия) за основните мерки, взети от страните – членки на ЕС в подкрепа на малките и средните предприятия
През последната седмица, бяха оповестени само няколко нови мерки. Причината е, че повечето страни до сега са приели вече техните мерки за подкрепа на предприемачество. По-специално – гаранции за кредити, отлагане или намаляване на данъчните плащания, субсидиране на заплатите на работниците – досега са предприети под една или друга форма в почти всички държави – членки на ЕС. В последно време, фокусът на вниманието се е изместил към усилия да се провери, дали приетите мерки пасват на поставените цели, като няколко страни са пригодили размера на мерките за подкрепа или специфичните условия за заеми и гаранции, за да ги направят по-достъпни.
До този момент, всички страни-членки на ЕС са предложили някаква форма на отлагане или на намаляване на данъчните и на социално-осигурителните вноски. Разбира се, има значително многообразие при тези мерки. Повечето европейски страни предлагат отлагане на плащането на данъци на всички компании, но все пак някои схеми са насочени точно към малките и средните предприятия, самонаетите или към компании, които запазват на работа всички свои служители. Някои схеми са фокусирани върху отлагането на данъчните плащания за компании, други пък позволяват по-ранно възстановяване на данъци от предишната година.
Друга много широко разпространена мярка са финансовите гаранции. До сега, всички страни-членки или са започнали да прилагат, или са оповестили нови гаранционни схеми, за да позволят на компаниите, които срещат финансови трудности да продължат да имат достъп до финансиране. Някои от тези мерки са специално насочени към малките и средните предприятия (включително в Дания и Австрия), докато други могат да бъдат използвани, от която и да е компания, засегната от кризата.
Даването на гаранции е добре дошло, но дали ще се превърне в пряка подкрепа за малките и средни предприятия, зависи от тяхното точно прилагане. В някои страни, където държавата гарантира само определен процент от размера на заема, асоциациите на МСП са изразили своето безпокойство, че по-консервативните банки, няма да отпускат заеми на малки и на средни предприятия, въпреки държавните гаранции. В отговор на това, някои страни са повишили гарантирания от тях процент през последната седмица, за да стигнат до гарантирането на 90% и дори 100% от заемите.
Субсидирането на възнагражденията на работниците, по-специално субсидирането на възнагражденията на работниците, които работят на непълен работен ден (работното им време е съкратено), продължава да се съобщава като практика в страните-членки. До сега поне 25 страни са приложили подобни мерки и това е една от най-популярните мерки сред малките и средните предприятия. В повечето страни, където тази възможност съществува, компаниите вече се възползуват от нея.
Преките заеми също са обичайни, като в поне 15 страни, се въвеждат нови схеми за кредитиране или пък се работи с банките за улесняване на отпускането на нови заеми, повечето от които са насочени за осигуряването на паричните потоци на малките и средните предприятия. Въпреки това, реакциите на малките и средните предприятия показват, че подлежащите на връщане заеми могат да се окажат труден избор, особено за най-малките предприятия, тъй като те не могат да предскажат приходите си в перспектива до края на годината. Затова, полезна допълнителна мярка е отлагането на изплащането на заемите, което е обявено в поне 18 държави. Някои от тях са се съсредоточили върху отлагане на изплащането на вече взетите кредити, докато мерките на други са свързани с отпускане на нови кредити при благоприятни условия за изплащане.
Преките грантови и кешови инжекции за микро-бизнесите и за самонаетите се предлагат в поне 14 страни-членки на ЕС. Често сумата е свързана с размера на предприятието (с броя на заетите в него). Обикновено, тези грантове покриват периода на следващите 1 -3 месеца. Положението на работещите от гиг-икономиката (шофьори от Uber и други подобни) е все още открит въпрос в много страни.
От гледна точка на малките и средните предпирятия, всички тези мерки са добре дошли, но е важно те да са достъпни в рамките на лесен административен процес на отпускане. Ако заемите, грантовете и гаранциите изискват сложни форми на кандидатстване, това може да възпре най-малките предприятия, които установяват, че точно те са най-зле ударени. До сега, няколко страни са възприели застъпвания от асоциациите на МСП подход – да осигуряват незабавна и небюрократична помощ на най-малките предприятия. Кешовите инжекции за самонаетите и за микро- предприятията, които са само с неколцина заети, често се заплащат веднага, като проверките дали те отговарят на критериите за подпомагане се правят впоследствие.
Примери на някои мерки, взети от избрани страни-членки до момента:
Създаване на фонд за пряко капиталово участие на публичните власти в засегнатите предприятия. Варианти на тази мярка са възприети н Германия и в Испания с цел да се осигури щото предприятия от стратегическо значение за цялата икономика да не станат предмет на враждебно придобиване от чуждестранни фирми, включително и от гледна точка на спадането на цените на акциите на фондовата борса.
Облекчаване на ограниченията за страничен допълнителен доход за онези заети, които са обект на програмите за субсидиране на доходите. Тази мярка е възприета в Германия, така че онези работници, които са принудени да работят при по-малко работно време в рамките на тяхната основна професия, да имат по-голяма възможност да упражняват дейност, където техните умения могат да бъдат необходими по време на кризата – примерно в здравеопазването.
Осигуряване на допълнителен доход в подкрепа на медецинските екипи. Тази мярка е възприета в България, като са заделени 20 милиона лева от Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”. Средствата ще се използуват, за да се дава месечен бонус от 1000 лева на всички медицински лица, които имат отношение към борбата с коронавируса.
Подкрепа за предоговаряне на условията по кредитите. Тази мярка беше възприета във Франция и в Германия, за да задейства посредничество по кредитите (кредитна медиация), което да помогне на малките и средните предприятия, които биха желали да предоговорят условията по кредитите си. В Швеция е възприета подобна мярка за наемите – в определени сектори, компаниите могат да предоговорят търговските наеми за периода април – юни с помощта на правителството (!).
По-лесно администриране на доставките. Поради мерките за социална изолация, ресторантите често се опитват да компенсират поне отчасти загубите си на приходи, като предлагат услуги по доставки по домовете. В Унгария, бакалниците и бизнесите от ХОРЕКА (хотели, ресторанти и кафенета) нямат право да започват доставки по домовете без предварителна регистрация и разрешение.
Отлагане на плащането на данъци (27 държави)
Австрия, Белгия, България, Хърватско, Кипър, Чехия, Дания, Естония, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Латвия, Литва, Люксембург, Малта, Нидерландия, Полша, Португалия, Румъния, Испания, Швеция, Словения и Словакия.
Даване на гаранции (27 страни)
Австрия, Белгия, България, Чехия, Кипър, Хърватско, Дания, Естония, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Латвия, Литва, Люксембург, Нидерландия, Малта, Полша, Португалия, Румъния, Испания, Словения, Словакия, Швеция
Субсидиране на възнагражденията (25 страни)
Австрия, България, Белгия, Кипър, Чехия, Дания, Естония, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Ирландия, Люксембург, Латвия, Литва, Италия, Малта, Нидерландия, Полша, Португалия, Румъния, Испания, Словения, Словакия, Швеция
Преки заеми (15 страни)
Хърватско, Чехия, Естония, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Латвия, Люксембург, Португалия, Испания, Швеция, Словения
Отлагане на заеми (18 страни)
Белгия, България, Хърватско, Кипър, Чехия, Дания, Естония, Франция (предоговаряне), Германия (предоговаряне), Гърция, Италия, Ирландия, Латвия, Малта, Полша, Румъния, Испания, Словения
Преки грантове и кешови инжекции (14 страни)
Австрия, Белгия, Чехия, Кипър, Дания, Финландия, Франция, Германия, Ирландия, Италия, Люксембург, Малта, Словения, Испания