Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) предостави сертификат за работа на електрически самолет по целия свят, с което регулаторът даде пример за огромна крачка напред към електрическите полети.
EASA съобщи, че е завършила сертификацията си за тип Pipistrel Velis Electro, двуместен самолет с възможност за до 80 минути полет, построен от авиокомпания Pipistrel Aircraft със седалище в Словения.
Pipistrel се придвижва от електродвигател, захранван от два акумулатора и може да носи до 600 кг. Времето за презареждане варира между 40 и 70 минути, което го прави подходящ за предвидената му функция като тренировъчен самолет.
„Това е първата стъпка към масово използване на електрически самолети, която е необходима, за да може авиацията да стане по-екосъобразна. Той е значително по-тих от другите самолети и изобщо не произвежда отпадни газове“, казва изпълнителният директор на Pipistrel Aircraft – Иво Боскарол.
„Това дава надежда и на други конструктори на електрически самолети, че типовият сертификат на електрически двигатели за самолети е възможен“, каза той и добави, че двигателят е на разположение и на други самолетостроители, като посочи, че е сертифициран отделно от самолета.
Изпълнителният директор на EASA – Патрик Ки, оцени станалото като „вълнуващ пробив“ и добави, че Pipistrel ще бъде първият от много електрически самолети, които агенцията му ще сертифицира „тъй като индустрията използва нови технологии за намаляване на шума и емисиите, и за подобряване на сигурността на авиацията.“
Агенцията успя да завърши работата си в рамките на три години, благодарение на тясното сътрудничество със словенската компания. EASA заяви, че са подобрили и собственото си разбиране за това как работят батериите и електрическите системи на борда на този тип самолети.
Правителството на Франция даде голям тласък на електронната авиация по-рано тази седмица, когато представи пакета си за 15 милиарда евро авио-помощ, който включва и 1,5 милиарда евро фонд за изследвания и разработки, предназначен за разработване на нови начини за задвижване на самолети.
Според плана френският аерокосмически сектор – включващ индустриалния гигант Airbus – трябва да работи за въвеждане на авиолиния с нулеви емисии до 2035 г., захранвана от водород или по-устойчиви горива.
Той също така поставя за цел разработването на регионални самолети, които могат да се задвижват от електрически и хибридни двигатели, по-подходящи за по-късите полети.
Airbus наскоро отложи дългосрочен проект, насочен към тестване на е-хибриден самолет през следващата година, позовавайки се на икономическия спад, провокиран от коронавирусната криза. Както Airbus, така и неговият партньор в проекта, производителят на двигатели Rolls-Royce, обявиха, че имат големи загуби на работни места.
Развитието на аерокосмическата промишленост се забавя поради огромното влияние, което коронавирусът може да окаже върху сектора.
Стремежът за екологизиране на авиационния обаче бизнес набира скорост независимо от това. В края на май деветместна Чесна, захранвана изцяло от батерия, изпълни 30-минутен полет над щата Вашингтон.
В Китай летящ дрон такси бе демонстриран за първи път. Той може да превозва двама пътници и да пътува със скорост около 100 км / ч, също захранван от батерии. Дронът обаче е изправен пред значителни регулаторни пречки в Европа, тъй като е вероятно да се третира като нормален самолет, което прави използването му в градските райони потенциално проблематично.
Европейските министри на транспорта също са „хвърлили око“ на авиацията. Миналата седмица шестима от тях подписаха съвместно писмо, призовавайки Европейската комисия да изготви рамка за устойчиви горива, които могат да бъдат произведени с използване на възобновяема енергия.
Понастоящем цената на производството на такива горива е твърде висока, за да могат авиокомпаниите да ги използват, така че е вероятно пазарът да се нуждае от субсидии, за да се движи. Въпреки че само шестима министри се подписаха, сред тях са Германия, Франция и Испания, три от най-големите авиационни играчи в ЕС.