През последните седмици е почти невъзможно да влезем в Интернет без да срещнем споменаването на NFT. Те представляват т.нар. „незаменяеми маркери“ – парченца дигитално съдържание под формата на изображения, видеа и др., които са свързани към блокчейн, дигиталната база данни която стои зад криптовалути като Bitcoin и Etherium. С най-прости думи, NFT трансформират дигиталните парчета изкуство и други колекционерски обекти в уникални активи, които могат да се проследят до собственика си и могат да бъдат търгувани в блокчейн.
Дигиталният художник Бийпъл продаде NFT за повече от 69 хиляди долара и те са навсякъде. Първият туит на създателя на Twitter Джак Дорси бе купен за 2,9 милиона долара. От бандата Kings of Leon до компанията за тоалетна хартия Charmin, всички започват да продават и купуват този нов вид дигитално изкуство, разказва CNN в свой репортаж по темата.
Но както при всяка изгряваща технология, тя има и своите минуси, чието развитие наблюдаваме в реално време с бума на популярност на NFT. Те провокират класически дебат- поддръжниците на технологията казват, че тези минуси представляват само начални проблеми; критиците твърдят, че проблемите са сериозни и сравняват NFT с надуващ се балон, който рано или късно ще се спука.
Чрез остойностяване на обекти, които съществуват единствено във виртуалния свят, NFT се превръщат в благодат за дигиталните художници. „Преди не можех да се изхранвам чрез работата си. Дигиталното изкуство промени това“, казва Осиначи, нигерийски художник, който създава картини в Microsoft Word и наскоро продаде портрет на Коби Брайънт за 28 077 долара.
Но не всички имат толкова добър късмет. По-рано този месец, Корбин Рейнболт, изгряващ дигитален художник, който често споделя творбите си в Twitter, намерил поне две от произведенията си, продадени като NFT без негово съгласие. Той блокирал NFT акаунтите, които успял да намери, но не знае дали има още, които не е намерил. „Нямам представа колко пъти някой се е опитал да направи подобно нещо, нито пък колко от тези опити са били успешни“, казва той пред CNN Business. Рейнболт, който главно прави дигитални рисунки на праисторически форми на живот и ги споделя в социалните мрежи, изтри повечето от творбите си от Twitter и ги качи отново с воден знак, за да предотврати повторна кражба. „Знам много за палеонтологията и рисуването, но механизмите на това крипто изкуство са мистерия за мен“, казва той.
Случаят на Рейнболт подчертава един от основните проблеми на NFT – всеки може да си присвои дигитална снимка или картина като й закачи маркер, дори той да не е създателят. И въпреки че всички блокчейн транзакции се записват публично в неизменяема счетоводна книга, няма правило хората да правят тези транзакции с истинското си име или идентичност, което усложнява взимането на мерки, ако изкуството е откраднато.
„Общо взето, когато се опитваш да упражниш което и да е от правата си, не само правото на интелектуална принадлежност, трябва да знаеш кой е обвиняемият“, казва Ребека Силвърхарт, адвокат по интелектуалното право. „Главният проблем с блокчейн е, че много от потребителите, ако не и всички, са анонимни, и е много сложно да упражниш правата си срещу тях“.
Разбира се, много художници могат, и са използвали NFT, за да удостоверят дигиталното си изкуство, което преди е било невъзможно. Но дори това удостоверение лежи на доверието, че този, който създава NFT, е оригиналният създател на творбата. „Системата няма да работи, ако първият човек, който създаде NFT за даден дигитален актив е удостоверен в блокчейн като неин собственик“, коментира Нийл Дасвани, директор на Разширената програма за сертифициране на сигурността към Станфордския университет. „Много важна част за решаването на проблема е съществуването на начини за удостоверяване на собствеността като част от създаването на NFT.“
Платформи като OpenSea и Nifty Gateway дават възможността за възражение при съмнение за нарушаване на авторските права, но в отсъствието на официална търговска марка, която доказва, че авторът е създал нещо дигитално в интернет преди всеки друг, това може да се окаже сложно. Може да постави думата на художника срещу записите от блокчейн транзакциите, които твърдят друго. Главната трудност е, че блокчейн е децентрализирана система по природа, което означава, че всеки може да създаде NFT или криптовалута без много контрол. И както отбелязват експертите, както и Рейнболт е преживял сам, няма централно управление, към което можем да се обърнем за оплаквания, а откриването на реални закони, които могат да бъдат приложени за проблеми, свързани с блокчейн, е изключително трудно.
След това идва и проблемът, че самите NFT могат да бъдат откраднати. Преди месец няколко потребители в Twitter сигнализирали, че акаунтите им в платформата Nifty Gateway са били хакнати и NFT на стойност хиляди долари са били откраднати. Говорител за Nifty Gateway заяви, че „няма индикация“ платформата да е била хакната и че са в контакт с „малък брой потребители“, които са засегнати. „Разследването ни продължава, но по първоначални данни ударът е бил минимален, никой от засегнатите акаунти не е имал двойна защита и достъпът е станал чрез откраднати потребителски имена и пароли“, казва говорителят, призовавайки потребителите да включат двойната система за защита и никога да не използват една и съща парола.
Това подчертава и друг важен фактор за NFT – те могат да бъдат хакнати също толкова лесно, колкото и вашият имейл и всеки друг онлайн акаунт. „При NFT и блокчейн няма специална защита против кражба“, предупреждава Ерик Коул, бивш професионален хакер за ФБР и шеф за киберсигурността при Барак Обама. “Когато хората чуят блокчейн, те си мислят, че това включва някаква магическа система за сигурност, но всъщност за криптовалути се изисква банков акаунт, за NFT се изисква NFT акаунт, и ако те нямат добри пароли, тогава могат да бъдат откраднати.“
Поради неизменяемостта на счетоводните книги на блокчейн и липсата на централизирано управление, всяка транзакция е перманентна, дори тези, които всъщност са кражби. „Ако някой проникне във вашия NFT акаунт и препрати NFT до себе си, те стават притежателите, няма какво да се направи“, казва Коул.
Това е слабото място на този вид пазари. И въпреки че NFT съществуват от няколко години, тяхната скорошна популярност означава, че платформите, които позволяват покупко-продажбата им, също отчитат огромен ръст. „Новите технологии са най-уязвими в началните си етапи“, казва Дасвани, добавяйки, че дори да има системи за сигурност вградени в тези платформи, тяхната устойчивост все още не е тествана. „Колкото по-ценни са NFT, толкова по-трудно ще е да се опазят“, убеден е той.
Дори преди кражбата на картините си обаче, Рейнболт е имал по-фундаментален проблем с NFT. „Не харесвам NFT и криптовалутите заради тяхното влияние върху околната среда“, казва той. „Липсата на прозрачност и толерантността към кражба на изкуство са достатъчни да не съм фен на NFT, но когато се добавят и огромните емисии на въглерод, които се отделят за работата с тях, купуването и продаването на NFT се превръщат в морален проблем“.
Майнингът и търгуването с криптовалути използват огромно количество енергия и много художници започват да говорят за екологичната цена на NFT. Според една оценка, Etherium, криптовалутата, която най-често се използва за търговия с NFT, използва енергия колкото цяла Ирландия. Въпреки това е трудно да се намери точна оценка за влиянието на NFT върху околната среда.
„Според мен, ако някой участва в търговията с NFT, то те правят непропорционална печалба от екологичния колапс“, коментира Рейнболт.
Защитниците на NFT твърдят, че огромното количество използвана енергия е временно, тъй като криптовалутата Etherium ще бъде преместена на нова система, която значително ще намали консумацията на енергия. Някои по-малки NFT пазари са започнали да използват подобен модел. „Има възможни решения“, убеден е Джоани Лемерсие, дигитален художник и критик на големите NFT платформи и изтъква необходимостта платформите да ускорят тази промяна.