Последните две години бяха белязани от нарушени доставки – търговците на дребно, които се борят да транспортират стоките си, производителите на електроника, които страдат от недостиг на компютърни чипове, а супермаркетите се борят да запълнят рафтовете си.
Сега някои търговци на дребно се сблъскват с обратния проблем: планини от стока, която никой не иска да купи. Най-големите от тях в Съединените щати имат излишни запаси за близо 45 милиарда долара, според Bloomberg, което е с 26 процента повече спрямо предходната година. Това е резултат от стремежа на тези търговци да избегнат недостига, който беляза началото на пандемията, а след това не успяха да предвидят забавянето на разходите за потребителски стоки, когато светът се отвори. Сега, в опит да намалят обемите и да минимизират загубите, компании като Target, Gap и Walmart ще разчитат на силно намаляване на цените.
Много търговци на дребно се справят с проблема, с който се сблъска Amazon в първото тримесечие: заварени с недостатъчни наличности, когато удари Covid, те планираха повишено търсене, което просто не се случи. За Amazon това означава празно складово пространство. За други това е обратният проблем: твърде много неща и недостатъчно място за съхранение.
Costco има натрупани коледни артикули, които не са пристигнали навреме за последния празничен период и планира да ги постави на рафтовете тази година. Цените на други артикули, включително телевизорите с голям екран, популярни по време на локдауна, вероятно ще се повишат. Междувременно удобните домашни дрехи, които бяха толкова търсени в ранните етапи на пандемията, сега вероятно ще бъдат силно намалени, заедно с други дрехи за свободното време, които се търсеха по време на блокирането.
„Пандемията сложи началото на тези проблеми“, казва Лиза Елрам, професор по управление на веригата за доставки в университета в Маями, Охайо. „Търговците на дребно не знаеха какво да правят.“ Между февруари и март 2020 г. продажбите на дребно се понижиха с 9 процента в САЩ, като месец по-късно спаднаха с още 15 процента. Но до юни 2020 г. търговията на дребно се върна към нивата отпреди пандемията и оттогава продължава да нараства. „Нещата бързо се развиха – и не можеха да отговорят на търсенето, защото хората бяха спрели да купуват, а след това изведнъж започна силно търсене“, коментира Елрам. „Имаше странни и неочаквани промени в търсенето, които хванаха много фирми неподготвени.“
Тези промени съвпаднаха с някои от най-тежките прекъсвания на веригата за доставки в най-новата история. „Хората имаха покупателна способност, но не можеха да използват много от услугите, които обикновено консумират, затова започнаха да купуват стоки“, казва Марк Левинсън, автор на две книги за корабните контейнери. Левинсън е един от тях: той купува диван – след това чака девет месеца, за да бъде доставен, тъй като Covid затвори някои китайски пристанища, а Суецкият канал, през който минава 12 процента от световната търговия, беше блокиран от заседнал кораб.
След всички закъснения и смущения, компаниите се стремят да избегнат бъдещ недостиг чрез прекомерно закупуване и складиране на местно ниво, вместо да разчитат на все по-несигурната верига за доставки. Други планират да променят изцяло веригата за доставки. Intel, например, заяви, че ще изгради обект за производство на чипове на стойност 20 милиарда долара в Охайо, за да облекчи недостига, дължащ се на нарушените доставки.
Проблемите по цялата верига се задълбочават от това, което Елрам нарича фантомно търсене: Когато се сблъскат с дълги срокове за изпълнение на основните артикули, хората често поръчват прекалено много. Някой може да сложи депозити за диван при трима търговци на дребно, да купи този, който пристигне първи, след което да отмени другите две поръчки. „Производителите получаваха фалшиви сигнали за истинското търсене“, казва тя.
Но по-същественият проблем беше, че светът се промени. Всичко това причини огромни проблеми на производителите, които са прекарали последната година, опитвайки да се подготвят за моделите на търсене, характерни за лятото на 2020 г., да избегнат катастрофите от лятото на 2021 г., като същевременно се оказва, че лятото на 2022 г. е напълно различно и от двете. „С това се опитват да се справят и търговците на дребно, и производителите“, казва Левинсън: „Много от тях се запасиха, защото не искаха да разочароват клиентите си с празни рафтове.“ Сега имат твърде много неща.“
В момента икономиката е объркана, потребителските разходи са непредвидими, а войната в Украйна доведе до нови проблеми. „Не можем да поемем толкова много нестабилност“, казва Елрам. Свръх- или недостатъчното поръчване постепенно ще се забави, тъй като компаниите смекчават свръхреакциите си към реалните икономически и обществени промени. Въпреки това, проблемите от последните две години вероятно ще продължат да дават отражение, макар и на по-ниско ниво от преди.
Бреслин изтъква, че ако затварянето на Суецкия канал и недостигът на чипове бяха една перфектна буря, ситуацията, пред която светът е изправен сега, е съвсем различна. „Цените на горивата се покачиха. Инфлацията се повиши. Хората нямат толкова възможности да купуват, което означава, че търговците на дребно трябва да започнат да правят намаления.“ Компаниите с бързо остаряващи летни запаси се сблъскват с дилемата: да харчат пари, за да ги съхраняват за следващата година, или да продават при минимални или несъществуващи маржове. Друга, също толкова неприятна алтернатива е да се насочат запасите на вторичните пазари, където големи дискаунтъри като TJ Maxx ще ги грабнат и ще ги продадат евтино.
Проблемът е особено остър за по-големите компании поради начина, по който купуват. По-малките търговци на дребно поръчват по-малко наличности при по-кратки срокове за изпълнение. Но огромният брой артикули, които продават по-големите търговци, означава, че техните поръчки към производителите се правят по-напред във времето, което ги принуждава да прогнозират търсенето въз основа на по-малко надеждна информация.
Изправени пред изобилие от наличности в складовете, търговците на дребно вероятно ще намалят поръчките – може би твърде много, което ще доведе до недостатъчно предлагане, и след това ще противодействат чрез свръхпоръчване, повтаряйки цикъла с по-малки граници на грешка. „Големите играчи са обречени да продължат да правят едно и също нещо и да очакват различни резултати“, казва Бреслин.