Владимир Путин е бил помолен да се откаже от строителството на Северносибирската железница на стойност 50 трилиона рубли, съобщава „Комерсант“, цитиран от изданието ГазетаРу. Новият маршрут е имал за цел да свърже Транссибирската железница със Северния морски път. Въпреки това, предвид намаляването на инвестиционната програма на Руските железници, Министерският съвет е счел това за непрактично. В същото време експертите смятат, че новата железница е необходима, тъй като без нея би било невъзможно да се привлече значителна част от товарите към Северния морски път.
Вицепремиерът Виталий Савелиев е написал писмо до руския президент, в което декларира непрактичността на изграждането на Северносибирската железница, се посочва в съобщението на „Комерсант“, който се позовава на свой източник.
Министерският съвет е решил да се откаже от идеята за полагане на коловози в трудни геоложки условия поради високата цена на инфраструктурния проект. Според „Комерсант“ цената на изграждането на железопътната линия се оценява на 50 трилиона рубли.
Отмяната на проекта идва на фона на съкращаване на инвестиционната програма на Руските железници (РЖД), планирана за преглед от Министерския съвет на 11 декември. Изданието твърди, че инвестициите през следващата година няма да надхвърлят 1 трилион рубли.
РЖД е представила позицията си по проекта на Министерството на транспорта. Официално отмяната на магистралата все още не е потвърдена.
Проектът за магистрала включва участък с дължина близо 2000 километра между Нижневартовск (Ханти-Мансийски автономен окръг) и Белий Яр (Томска област) и Усть-Илимск (Иркутска област). Освен това властите са планирали да създадат нова врата към Китай по участъка Тащагол (Кемеровска област) и Урумчи (Китай) – през 55-километров участък от руско-китайската граница в Алтайските планини.
Строителството на двата тунела под Алтайските планини обаче така и не започва. През 2021 г. руският заместник-министър на транспорта Алексей Шило, докато е бил заместник-генерален директор на Руските железници, предупреждава, че тунелът ще бъде много скъп.
Новата линия е била предназначена да свърже Транссибирската железница със Северния морски път и да преразпредели трафика по Източния полигон. Това би създало допълнителен транспортен коридор за износ на въглища от Кемеровска област и други сибирски региони.
Путин предлга проучване за изграждането на Северносибирската железница през октомври 2023 г. със заповед публикувана на уебсайта на Кремъл. За отговорници по проекта са назначени премиерът Михаил Мишустин, руският министър на енергетиката Сергей Цивилев (тогава губернатор на Кузбас), Олег Белозеров, изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на АД „Руски железници“, и Генадий Красников, ръководител на Руската академия на науките.
Проучването за осъществимост на проекта е включено в плана за изпълнение на Стратегията за социално-икономическо развитие на Сибирския федерален окръг до 2035 г., с дата на завършване 2025 г.
Необходима ли е магистрала?
Северносибирската магистрала е от съществено значение, защото без нея ще бъде невъзможно да се привлече значителна част от товарите от Кузбас, Хакасия и Урал към Северния морски път, заявява Павел Иванкин, президент на Националния изследователски център за транспорт и инфраструктура, в интервю за „Комерсант“.
Експертът отбелязва, че е малко вероятно строителството да започне през следващите две години поради икономическата ситуация. Той обаче предупреждава, че работата трябва да започне до края на 2028 г., в противен случай Северният морски път няма да бъде адекватно осигурен с транспортна инфраструктура.
Освен това Иванкин определя оценката за строителните разходи от 50 трилиона рубли като разумна, тъй като е планирано магистралата да бъде построена в условия на вечна замръзналост. Експертът обаче не изключва увеличение на цената на проекта след приключване на проектно-проучвателните работи.
Миналата година строителството на Северносибирската магистрала е оценено на 8 трилиона рубли. Генадий Гуселников, председател на Изпълнителния комитет на Междурегионалната асоциация „Сибирско споразумение“ (МАСА), е отбелязал, че железопътният участък ще струва 691 милиона рубли на километър, докато разходите за строителство на планинския участък ще се увеличат до 3 милиарда рубли на километър.
Очакванията са магистралата да се изплати в рамките на 20 години.









