fbpx

52 % от предприятията у нас имат сайтове, едва 15.9 % назначават IT-та

През 2020 г. 95.5% от нефинансовите предприятия с 10 и повече заети лица имат достъп до интернет, а при големите предприятия с 250 и повече заети лица относителният дял е 100.0%, показват данните на НСИ.

С фиксирана интернет връзка разполагат 86.1% от предприятията, като при 78.6% договорната максимална скорост за сваляне на данни е по-висока от 30 Mbps. Повече от половината предприятия с 250 и повече заети лица (51.7%) разполагат със скорост за сваляне на данни по-висока от 100 Mbps.

Малко повече от половината (52 %) от предприятията разполагат със собствен уебсайт, като най-голям е техният дял при фирмите от сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (84.4%), а най-малък – в сектор „Транспорт, складиране и пощи“ – 40.7%.

На сайта си предприятията предоставят основно следното:

  • информация за предлаганите стоки или услуги – 78.4%;
  • връзка или препратка към профила си в социална медия – 35.9%;
  • възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки и услуги – 24.3%;
  • проследяване или проверка на статуса на направените поръчки – 14.2%.
  • Относителният дял на предприятията, които предлагат чат услуга, при която служител отговаря на въпросите на клиенти, е 9.9%, а на тези, при които виртуален събеседник (чатбот) или виртуален асистент отговаря на клиентите, е 1.9%.

През 2020 г. 52.9% от предприятията предоставят на служителите си преносими устройства, които разполагат с мобилна интернет връзка, осъществявана чрез мобилните телефонни мрежи, което е с 6.5 процентни пункта повече в сравнение с предходната година.

Относителният дял на заетите лица в предприятията, които разполагат с достъп до интернет е 33.7%, а 14.3% използват преносими устройства с мобилна интернет връзка за служебни цели.

15.9% от предприятията имат заети лица, чиято основна работа е да разработват, управляват или поддържат ИКТ системи или софтуерни приложения. Най-висок е относителният им дял сред предприятията от сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (67.2%), а най-нисък – в сектори „Строителство“ и „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 9.3%. През предходната 2019 г. 8.7% от предприятията са наели или са се опитали да наемат ИКТ специалисти, като 3.1% са изпитали трудности при намирането на подходящи кадри.

През предходната 2019 г. 10.9% от предприятията продават стоки и услуги онлайн, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 6.1% от общия им оборот. Относителният дял на тези, които осъществяват уебпродажби чрез собствен уебсайт или приложение, е 7.6%, а на тези, използващи електронни пазари за търговия със стоки и услуги по интернет – 4.7%. Електронни продажби чрез съобщения от тип EDI извършват 1.9% от предприятията.

За последния петгодишен период най-голямо увеличение на относителния дял на предприятията, които продават онлайн, се наблюдава при големите предприятия с 250 и повече заети лица (с 5.3 процентни пункта), следвани от средните предприятия с 50 – 249 заети лица – с 5.0 процентни пункта.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"