fbpx

Под 30 % от българите взаимодействат онлайн с институциите

През 2020 г. 78.9% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си, което е с 3.8 процентни пункта повече в сравнение с предходната година, съобщава НСИ. Мобилен достъп до интернет чрез мрежата на мобилните телефонни оператори използват 68.0% от домакинствата, а с фиксирана кабелна връзка разполагат 59.4%.

С най-висок относителен дял на домакинства с достъп до интернет е Югозападният район (85.9%), а с най-нисък е Северозападният район – 66.2%.

83.8% от живеещите в градовете домакинства разполагат с интернет достъп, а при тези в селата, относителният дял е 63.4%. Домакинствата с деца използват по-активно глобалната мрежа, като 96.1% от тях имат достъп до интернет при 75.5% за домакинствата без деца.

Взаимодействие с публични институции

През последните 12 месеца 26.9% от лицата използват глобалната мрежа за взаимодействие с органите на държавната и местната власт с цел:

  • получаване на информация от уебсайт или приложение на публична институция – 19.0%;
  • подаване онлайн на попълнени формуляри, декларации или отчети – 15.0%;
  • изтегляне на официални документи, формуляри, декларации, отчети и др. – 14.4%.

При използването на предлаганите онлайн услуги от публични институции жените са по-активни от мъжете – съответно 27.4 и 26.5%.

Използване на интернет

През 2020 г. 69.2% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място, а 56.7% се възползват от ресурсите на глобалната мрежа по няколко пъти на ден. Най-активни потребители на интернет са тези с висше образование (93.8%), както и младите хора на възраст между 16 и 24 години – 91.5%.

Потребителите най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация, като 58.5% посочват, че извършват телефонни или видеоразговори по интернет (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger, Snapchat), а 54.7% участват в социални мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat и др.).

Електронна търговия

Делът на тези, които през последните три месеца пазаруват онлайн за лични цели, е 15.6%, като 15.4% купуват стоки, а 6.7% – дигитални продукти и услуги. Най-активни при купуването на стоки и услуги по интернет са хората с висше образование с относителен дял 31.7%, както и младите във възрастовите групи 16 – 24  години (25.5%) и 25 – 34 години (25.4%). Жените пазаруват онлайн повече от мъжете – съответно 16.2 и 15.0%.

Стоките, които най-често пазаруват потребителите по интернет са дрехи, обувки и аксесоари (75.3%), а най-купуваните услуги са свързани с настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица) – 21.1%.

Поверителност и защита на личната информация в интернет

През 2020 г. 42.3% от лицата извършват дейности, свързани с управлението на достъпа до тяхната лична информация в интернет, като:

  • запознаване с политиката на даден уебсайт за защита на личните данни на потребителите – 33.5%;
  • ограничаване или отказване на достъпа до информация за географското местоположение – 18.2%;
  • ограничаване на достъпа до профил или до собствено съдържание в социални медии – 14.5%.

Всеки трети (31.4%) има притеснения, че действията му в интернет се записват с цел показване на съобразени с интересите реклами, а 8.7% от лицата използват софтуер за ограничаване на възможността за проследяване на дейността им в интернет.

Почти половината потребители (45.5%) са запознати с факта, че „бисквитките“ (cookies) могат да бъдат използвани за проследяване на уебсайтовете, които посещават, а 14.6% са променяли настройките на интернет браузъра си, за да ограничат броя на „бисквитките“, които се съхраняват на устройствата им.

През 2020 г. 60.0% от лицата използват смартфон за лични цели, като най-активни са във възрастовата група 16 – 24 години (83.8%), следвани от тези на възраст 25 – 34 години (81.8%).

От тези, които използват смартфон:

  • 64.6% го защитават чрез софтуер като антивирусно или антиспам приложение, или защитна стена;
  • 42.2% поне веднъж са ограничавали или отказвали достъп на различни приложения до лична информация (напр. местоположение, списък с контакти, снимки);
  • 13.6% са претърпели загуба на информация, документи, снимки и други данни в резултат на вирус или други зловредни програми.



Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"