fbpx

Един от лайтмотивите на новото ни правителство е съкращаване на обществената администрация. Този въпрос стои неизменно в началото на наредбата от предстоящи неотложни задачи на почти всяко стартиращо управление, но постепенно отстъпва в ранжирането. Специалисти и експерти периодично поглеждат към обществената заетост и към заплащането на труда там, като акцентират върху необходимостта от повишаване на ефективността на заетите лица в сферата на обществените услуги и дейности, но резултатите остават незадоволителни.

На Фигура 1 е представена динамиката на наетите лица по трудово и служебно правоотношение в частния и в обществения сектор, по тримесечия, за 2013-2021 г.

Фигура 1

Това, което прави непосредствено впечатление е взаимното допълване във форма „рибен силует“ на динамиката на заетостта в двата сектора. Мащабите на промените в двата сектора са различни поради действащи странични фактори (като например активната емиграция), но зависимостта е ясно изразена. Намаляването на наетите лица в обществения сектор корелира с нарастване на наетите лица в частния сектор и обратно.

Набива се на очи и зависимостта между заплащането на труда в двата сектора (Фигура 2). Там процесите вървят паралелно, като заплащането в обществения сектор непрекъснато превишава тази в частния сектор.

Фигура 2

Както при заетостта, така и при заплащането на труда, определящи са особеностите на макроикономическата политика. Правителството решава дискреционно какво да бъде заплащането на труда в обществения сектор, както и каква да бъде заетостта там. Проблемът е, че със своите решения правителството въздейства върху частния сектор както по отношение на заплащането на труда, така и по отношение на заетостта.

Свиването на заетостта в обществения сектор се оказва трудна за изпълнение задача. В началото на века в обществения сектор са наети близо милион души. В рамките на следващите 17 години въпросната заетост слиза до около 540 хил. души (за което съдейства в решаваща степен приватизацията), но в следващите четири години тенденцията се обръща. Почти като закономерност се забелязва нарастване на заетостта в обществения сектор в първото тримесечие на годината, след което следва обрат. Видимо особеностите на планирането и на финансирането на заетостта предопределят подобна динамика. В началото на годината следва да се попълнят планирани бройки, за да се оправдаят предвидените средства, по-нататък следва свиване на обществената заетост, свързано с икономия от работна заплата и раздаване на годишни премии.

Специфична е ситуацията след първото тримесечие на 2020 г., когато избухна пандемията Covid-19. Заетостта в обществения сектор (който включва и държавните производствени предприятия) остава стабилна, дори се повишава, докато наетите лица в частния сектор се съкращават с близо 100 хил. души. Частният сектор се освобождава от излишна заетост, но общественият сектор остава непокътнат. Въпросът, който виси във въздуха е: За сметка на какво? Решението на пандемичния проблем не е и не може да бъде в намаляване на ефективността на производството, включително и най-вече – на държавното.

Посочената динамика кореспондира със заплащането на труда в двата сектора. Средната месечна заплата на наетите лица в държавни и общински фирми и в бюджетната сфера през първото тримесечие на 2019 г. е 1340 лв., докато една година по-късно вече е 1570 лв., т.е. в рамките на пандемичната година тя нараства с 17%! Частният сектор чувства и изживява натиск, който води до прираст на средномесечните заплати в сектора от 1310 лв. през първото тримесечие на 2020 г. на 1426 лв. година по-късно, т.е. фиксира се прираст на заплатите в частния сектор от 9%!

Чувствителният прираст на заплатите става при условие, че изживяваната пандемия редуцира БВП през 2020 г. с 4,4%! Подобна динамична комбинация не се свързва със здравата икономическа логика, създава монетарно напрежение, последствията от които не могат да закъснеят, минимум чрез допълнително подхранване на инфлационен прираст.

Фигура 3

Движението на заетите лица в държавното управление следва описаната по-горе особеност (Фигура 3). Прави впечатление неустойчивият брой на заетите лица в държавното управление, което е трудно да се обясни от позициите на конкретната работна специфика. В частния сектор има ясно изразен сезонен елемент, който се откроява на Фигура 1, но при държавното управление не съществуват основания за действие на каквато и да е сезонност. Единствено обяснение за наблюдаваните чувствителни колебания остава вътрешноконюнктурната игра, свързана с движение на зависими лица и упражняване на власт в личен и групов интерес.

Заключение

Правителството разполага с реални възможности за въздействие върху заплащането на труда и заетостта в частния сектор, респективно в цялата страна, основно чрез управление и регулиране на обществения сектор. Въздействията са икономически, а не административни. Това повишава отговорността на правителството, което е редно да си дава ясна сметка, че неговите действия в конкретната област са свързани със съпътстващи ефекти, които водят до съществени социално-икономически изменения, а и нерядко – до деформации. Приятно е да раздаваш подаръци, които някой друг плаща и да виждаш искряща благодарност в очите на млади момчета и момичета, но следва задължително да оценяваш реалните разливащи се в непосредственото бъдеще последствия.

Държавната служба не е безгрижна, неангажираща и безплатна хранилка. Тя е и трябва да бъде отговорна дейност с далеч отиващи последствия.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"