fbpx

Байдън иска да утрои митата върху китайската стомана и алуминий

В разгара на президентската кампания Джо Байдън иска да се представи като защитник на интересите на трудещите се и призовава за увеличаване на митата върху китайската стомана и алуминий. Освен че иска да се хареса на гласоподавателите, той изразява притесненията на Съединените щати от китайската индустриална политика, която наводнява пазарите със своите евтини продукти, пише latribune.fr.

Търговската война между Съединените щати и Китай продължава. За това свидетелстват изказванията от Белия дом, които осъдиха „политиката и субсидиите, които Китай предоставя на своята стоманодобивна и алуминиева промишленост“.

Джо Байдън призова търговския представител на САЩ (USTR), Кетрин Тай, да „обмисли утрояване на митническите такси“, които са средно от 7,5%, върху част от китайските стомана и алуминий, внасяни в Съединените щати. Малко по-късно обаче той все пак посочи, че не иска „търговска война“ с Китай.

В разгара на президентската кампания Джо Байдън иска да се представи като защитник на трудещите

Това изявление идва в разгара на президентската кампания. Джо Байдън, който осъжда „нелоялната“ конкуренция, в която са поставени американските работници, бе в Питсбърг (Пенсилвания), град с голямо индустриално минало, на втория ден от обиколката си в този ключов щат.

Президентът демократ иска да убеди хората, че е най-добрият съюзник на работниците и синдикатите като посети централата на синдиката на металургите (USW). Неотдавна той спечели тяхната подкрепа за изборите, най-вече благодарение на противопоставянето си срещу поглъщането на американския стоманодобивен гигант U.S.Steel от японската Nippon Steel. Администрацията на Джо Байдън претендира, че е удвоила инвестициите в нови заводи в Съединените щати след идването си на власт през януари 2021 г. и че е създала близо 80 000 работни места в промишлеността.

USW не къса отношенията си и с републиканския кандидат, бившия президент Доналд Тръмп, който също се опитва да спечели гласовете на сините якички и се представя като защитник на възраждането на американската обработваща проишленост. Той също обеща да увеличи значително митата, ако бъде избран.

Разследване в корабостроенето

Освен увеличаването на митата, администрацията на Байдън обяви и започване на разследване срещу „нелоялните практики на Китай в секторите на корабостроенето, корабоплаването и логистиката“. То ще се ръководи от Американския търговски представител (USTR) и отговаря на исканията на синдикалните организации в сектора, които определят китайската политика като „много по-агресивна и интервенционистка, отколкото на която и да е друга страна“.

Особено като се има предвид, че „стоманата е основен компонент за нашата национална корабостроителна индустрия“, уточнява Джо Байдън. Той призовава американските компании да преминат към „по-висококачествена стомана“ в бъдеще, но същевеменно осъжда поставянето на американските продукти в условията на конкуренция „с изкуствено евтини алтернативи, произведени при това с по-високи въглеродни емисии“.

Президентът изразява „нарастваща загриженост, че нелоялните търговски практики на Китай, по-специално наводняването на пазара със стомана, продавана под пазарната цена, изкривяват световния пазар на корабостроенето и подкопават конкуренцията“.

Това разследване далеч не се харесва Китай. Пекин заяви, че то е „изпълнено с фалшиви обвинения“. Разследването „погрешно интерпретира нормалните търговски и инвестиционни дейности като вредни за националната сигурност и интересите на американските предриятия“, а Съединените щати „обвиняват Китай за собствените си индустриални проблеми“, заявяват от китайското търговско министерство.

Китайските продукти заливат пазара и предизвикват безпокойство

Вашингтон е загрижен за свръхкапацитета на китайската стоманодобивна индустрия след рязкото спадане на развитието на строителния сектор. Наистина, изправен пред кризата с недвижимите имоти, които дълго време дърпаха растежа му напред, Китай започна активно да субсидира определени индустрии, въпреки намалялото международно търсене. Следователно, това означава, че изнася повече.

Американският министър на финансите Джанет Йелън, в рамките на пролетните срещи на МВФ и Световната банка, водѝ разговори с китайския си колега. Въпросът за китайското свръхпроизводство беше отново засегнат, като Вашингтон изрази страховете си относно последиците от тази индустриална политика върху американските домакинства и предприятия.

От своя страна китайското министерство на финансите „изрази загрижеността си относно допълнителните мита, наложени от Съединените щати на Китай, двустранните ограничения върху инвестициите, както и санкциите и репресиите срещу китайските компании“.

САЩ обаче не са единствените, които надигнаха глас срещу субсидиите, отпускани от Пекин на неговите производители. Европейският съюз влезе в противоборство с него, като го обвинява, че изкривява пазара му, като го наводнява с всякакви евтини продукти, не само метали.

В Латинска Америка стоманодобивната индустрия също има притеснения и настоява за въвеждане на такси върху вноса. Освен стоманодобивната промишленост, Китай се стреми да стимулира своите нови двигатели на растежа, в т.ч. електрическите автомобили и батериите.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"