fbpx

Неподходящо дефиниране ощетява малките ни и средни предприятия от евросредства

Съществуват няколко дефиниции за малки и средни предприятия, като за целите на различните оперативни програми, за съжаление се използва най-старата и възможно най-неподходящата за България, Централна и Източна Европа дефиниция. Според нея достатъчно условие за категорията предприятие е числеността на персонала. На практика, другите показатели като балансово число и оборот нямат значение.

Това акцентират от АИКБ в писмо до вицепремиера Томислав Дончев, като обръщат внимание, че от 750 големи предприятия в България, две трети, всъщност са средни или малки, ако се приложи директивата за финансовите отчети от 2013 година. Според нея за да едно предприятие голямо, средно или малко, трябва да отговаря на минимум две от три условия.

Това означава, че числеността на персонала не е достатъчно условие за да се класифицира дадено предприятие по скалата „малки – средни – големи“. Освен числеността на наетите се отчитат и обема на продажбите и балансът над определена граница. Това е от особена важност за българските предприятия, тъй като тенденцията е подкрепата за големите предприятия да отпада.

Едновременно с това, две трети от нашите т. нар. „големи предприятия“ са всъщност средни, но бидейки класифицирани като големи те ще загубят всякаква форма на подкрепа. Този въпрос е повдигнат сериозно на европейско ниво, имаме и съмишленици и съюзници сред страните от Централна и Източна Европа. За съжаление, общите ни усилия на европейско ниво не доведоха до добър резултат и това налага да се положат допълнителни усилия, се казва още в писмото на работодателите до Дончев.

От АИКБ настоятелно търсят от вицепремиера съдействие за подновяването на дискусията в рамките на Европейската комисия и евентуално на Съвета, за промяна на дефиницията за малки и средни предприятия, най-вече в контекста на използването им при работа с оперативните програми, където е необходимо идентифицирането на дадени предприятия като малки, средни или големи.

АИКБ припомнят, че винаги са поддържали предложението си изцяло да се следват духа и буквата на Директива 2013/34/ЕС на Европейския Парламент и на Съвета от 26 юни 2013 година относно годишните финансови отчети, консолидираните финансови отчети и свързаните доклади на някои видове предприятия.

В писмото се цитира и въпросната Директива:

При прилагането на една или повече от възможностите по член 36, държавите-членки определят микропредприятията като предприятия, които към датите на балансите си не надхвърлят праговете по най-малко два от следните три показателя:

а) обща сума на баланса: 350 000 EUR;
б) нетен оборот: 700 000 EUR;
в) среден брой на служителите през финансовата година: 10.

2. Малките предприятия са предприятия, които към датите на балансите си не надхвърлят праговете по най-малко два от следните три показателя:

а) обща сума на баланса: 4 000 000 EUR;
б) нетен оборот: 8 000 000 EUR;
в) среден брой на служителите през финансовата година: 50.

Държавите-членки могат да определят прагове, надвишаващи праговете по първа алинея, букви а) и б). При все това, праговете не надвишават 6 000 000 EUR за общата сума на баланса и 12 000 000 EUR за нетния оборот.

3. Средните предприятия са предприятия, които не са микропредприятия или малки предприятия, и които към датите на балансите си не надхвърлят праговете по най-малко два от следните три показателя:

а) обща сума на баланса: 20 000 000 EUR;
б) нетен оборот: 40 000 000 EUR;
в) среден брой на служителите през финансовата година: 250.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"