fbpx

И ДПС поиска БДЖ да „вземе“ парите от концесията на летище „София“

Предложение дълговете на холдинга на БДЖ да се изплатят с парите от първоначалното плащане по концесията на летище София е внесено като проект за промяна на Бюджет 2020 преди второто четене на Държавния бюджет в парламента.

Промяната, засягаща държавните железници, е подписана от шестима депутати от ДПС, начело с председателя Мустафа Карадайъ, съобщава Клуб Z.

Изданието припомня, че всъщност това е идея на ГЕРБ – на министъра на транспорта от Росен Желязков, както и на предшественика му Ивайло Московски. За целта и в бюджета за 2019 г., и в проекта за 2020 г., приет на първо четене, има текст, който позволява сумата от концесията на летището да не постъпи в т.нар. Сребърен фонд.

Този текст е ключов, защото според Закона за Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система парите от всички концесии отиват директно в Сребърен фонд.

Основната разлика между първоначалното предложение на властта и промяната, предложена от ДПС, е, че

Докато проектобюджетът обаче казва само, че концесионното плащане няма да отиде в Сребърния фонд, от ДПС конкретно са разписали в предложението си за промяна, къде точно ще отидат парите по пера – за държавните железници.

Предлага се 196 млн. лв. да бъдат изхарчени за погасяване на временна финансова помощ на „Холдинг БДЖ“ ЕАД. Други 84 млн. лв. пък ще трябва да погасят задълженията на холдинга към Националната компания „Железопътна инфраструктура“. 204 млн. лв. са разпределени за „погасяване на временна финансова помощ“ именно на националната компания „Железопътна инфраструктура“.

Клуб Z пресмята, че ДПС иска за държавните железници да се разпределят общо 488 млн. лв. от концесионното плащане за летище София. Пълната сума, която държавата трябва да получи от концесионера като първоначално плащане е 550 млн. лв.

През годините идеята БДЖ да „вземе“ парите от концесията на летището бе определяна от различни наблюдатели като меко казано „дискусионна“. Основание за това е състоянието на железницата ни – непрекъснато влошаващо се и неумението на ръководителите й да намерят правилните решения. Опасенията са, че и тези милиони ще потънат в дружеството, без да доведат до някакви съществени и качествени резултати.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"