fbpx

Фалити на български авиокомпании, прогнозира експерт

самолет

Възможно да започнат масови фалити на български авиокомпании. Това прогнозира пред БНР Светослав Станулов, председател на УС на Асоциацията на българските авиационни компании, която обединява около 80% от българските компании и бази за техническо обслужване.

Авиационният сектор и авиокомпаниите бедстват и имат сериозна нужда от допълнителна подкрепа, като финансови грантове за част от изгубените приходи сериозно биха подпомогнали българската авиоиндустрия, категоричен е Станулов.

За българските авиокомпании приходите от редовни полети са намалели с около 65 на сто. „Чартърните превозвачи обаче са със съкрушително намалени приходи. На годишна база може би с 85-90%“, обясни Светослав Станулов. По думите му – „Чартърните превозвачи в България нямат никакви полети в последните 4-5 месеца. Нула“.

Той обяснява, че, макар и без полети, авиокомпаниите имат допълнителни специфични разходи, които няма как да бъдат спестени. Използвани са вече всички финансови резерви и няма как компаниите да покриват постоянните си разходи.

В българските авиокомпании са заети около 4000 – 4500 души, като съкращаването на персонал не е решение, тъй като става дума за висококвалифициран персонал, коментира Станулов.

Големите разходи са свързани с поддържането на машините в летателна годност. Авиокомпаниите плащат за паркинг, за техническо обслужване, което макар и по-малко, когато самолетите са на земята, е задължително. Освен това плащат 40% от работната заплата по мярката 60/40 плюс разходи за тренировка на персонала, тъй като на задължителна тренировка подлежат пилотите, допълва Станулов.

Той дава пример, как в Европа и САЩ има финансови грантове – от намалелите приходи 20-30% се субсидират от държавата. „На повече не се и надяваме, но без такава помощ е изключително трудно на всички ни в момента“, коментира още Станулов пред БНР.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"