fbpx

Рекордно слаба година за европейския автомобилен пазар

Поставен между световната пандемия и острия дефицит на електронни чипове, автомобилният пазар преживя една изключително сложна 2021 година, пише Capital.fr.

Докато електрическите автомобили се развиват с бързи темпове, не същото може да се каже за новите коли. Продажбата на нови коли в Европа през 2021 г. беляза нов отрицателен рекорд според данните публикувани на 18 януари от производителите.

През миналата година в Европейския съюз са продадени 9,7 млн. автомобили. Това са най-ниските стойности, откакто се води статистика през 1990 г., по-ниско дори от 2013 и 1993, години останали черни в историята на автомобилостроенето. След като шести пореден месец беше регистриран спад, общият брой на продадените автомобил е по-малък с 2,4% дори от 2020 г., която беше парализирана от Ковид-кризата.

Този спад е резултат от недостига на полупроводници, който затормози автомобилното производство през цялата година и най-вече през второто шестмесечие“, се казва в комюнике на Асоциацията на европейските автопроизводители (ACEA). Най-сериозен е спадът на най-големия пазар в Европа – германския, 10,1% за годината или 2,6 млн. по-малко продадени автомобила.

Проблемът с електронните чипове

След като 2020 г. бе белязана със затварянето на заводи и здравни ограничения, в началото на 2021 г. се наблядаваше подем в германското автомобилостроене. Тогава обаче се появиха проблемите с дефицита на чипове, необходими при сглобяването на автомобилите и логистичните проблеми. Те се изляха като студен душ върху надеждите за трайно възстановяване. Белгия, Нидерландия и Дания също обявяват значителен спад. Франция остава стабилна (+0,5%), но на ниско равнище с продадени през 2021 г. 1,66 млн броя, което е близо до нивото от 1975 г.

Испания, която беше една от най-силно засегнатите страни през 2020 г., остава на ниско ниво (+1%). Италия, също силно засегната, бележи лек подем през 2021 г. (+5,5%).

България в същото време е на плюс. През декември са продадени 4,3% повече коли (1780 бр.) спрямо декември 2020 година. А периодът януари-декември 2021 спрямо ксъщия година по-рано е по-добър с 9.7% (24 537 продадени автомобила).

Какво е положението на пазара сред най-големите производители: Volkswagen с 2,4 млн продажби бележи спад от 4,8%. Основаната марка на групата отстъпва с 6,7%, Skoda с 9,8% и Ауди – с 3,3%, докато Porsche и Seat вървят нагоре. При Stellantis спадът е от 2,1% при продадени 2,1 млн. автомобила. Групата ограничава спада в основните си марки – Peugeot, Fiat и Citroën, докато продажбите на Jeep нарастват.

При групата Рено спадът е от 10,2% въпреки добрите резултати на търговската марка Dacia. Твърдо поставен в подножието на почетната стълбица, Hyundai-Kia успява да постигне ръст от 18,4% благодарение на електрическите и хибридните си автомобили и най-вече на SUV. Toyota също белелжи ръст от 9,1%. ACEA не включва в статистиката продажбите на Tesla. При висококласните германски автомобили BMW остава стабилен (+1,5%), а при Daimler има спад от 12,4%, който се дължи основно на дефицита на чипове.

Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"