fbpx

Служебният кабинет публикува проектобюджет за 2022-ра с 5.1% дефицит

Късно в петък Министердството на финансите публикува проекта за бюджет 2022, изготвен от служебния кабинет ,заедно с актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2022-2024 година, представляваща мотивите към него, и съпътстващите ги документи.

Това става няколко дена преди парламентът да гласува новия Министерски съвет. Припомняме, по думите на бъдещия финансов министър Асен Василев бюджетът за догодина ще се гледа и приема през януари месец. Сигурно е, че новият кабинет няма да използва проекта на служебните министри, въпреки че президентът Радев препоръча да се обърне внимание и на него.

Веднага прави впечатление, че дефицитът за 22-ра е 5.1%:

„След временното разхлабване на фискалната политика през 2020 и 2021 г., която според изчисленията за фискалната позиция се определя като проактивна антициклична, в средносрочен план се предвижда дефицитът по КФП да достигне 5,1% от БВП през 2022 г. (с включени COVID-19 мерки) с последващи годишни стъпки за фискална консолидация, като дефицитът по КФП намалява до 2,8% от БВП през 2024 г.

От гледна точка на ограничението на фискалното правило за дефицита по КФП (без отчитане на ефекта от COVID-19 мерките) за целия прогнозен период бюджетното салдо е в рамките на ограничението за дефицит до 3 на сто от БВП, като за 2020 и 2021 г. се наблюдава положително салдо съответно 0,2% от БВП и 1,3% от БВП, а за  прогнозния период – отрицателно салдо в рамките на 2,8-2,9% от БВП.“

Прогнозата пък за настоящата година е тя да приключи с 3% дефицит

В средносрочен план разходите по КФП (без разходите, извършвани от сметки за средства от ЕС и по други международни програми и договори, приравнени към тях, вкл. свързаното с тях национално съфинансиране) са в рамките на 40%-то правило по ЗПФ, като бележат спад от 39,6% от БВП през 2022 г. до 35,7% от БВП през 2024 г.

По отношение на приходите в настоящата прогноза се наблюдава ръст в номинално изражение за целия тригодишен период. Като относителен дял от БВП за 2022 г. те са 38,3%, за 2023 г. –  39,3% и за 2024 г. – 39,2%.

По отношение на тенденциите при разходите за периода 2022-2024 г. се наблюдава номинален годишен ръст, но като дял от БВП те намаляват от 43,4% от БВП до 42,0% от БВП.

Изтъква се, че по отношение на тенденциите при разходите за периода 2022-2024 г. се наблюдава номинален годишен ръст, но като дял от БВП те намаляват от 43,4% от БВП до 42,0% от БВП.

Според проектобюджета дефицитът догодина ще бъде 7.2 млрд лева, а за настоящата – 4 млрд.

В документа се казва още, че въз основа на допусканията и прогнозното нетно дългово финансиране през 2022-2024 г. се очаква в края на периода държавният дълг да достигне до ниво от 49,1 млрд. лв., а съотношението на държавния дълг спрямо БВП до 31,0%, плавно удължаване на средния остатъчен матуритет на дълга, както и увеличение на дела на вътрешния държавен дълг в структурата на дълга (от 20,5% в края на 2020 г. на 33,2% в края на 2024 г.).

По отношение на политиките се запазва вдигането на минималната заплата до 710 лева, като размерът от 710 лв. ще се запази през 2023 и 2024 г. Предвижда се и споделяното и от Продължаваме промяната увеличаване на максималния осигурителен доход за всички осигурени лица за целия период от 3 000 лв. на 3 400 лв.

Минималната пенсия остава на анонсираните 370 лева, а социалните политики предвиждат увеличаване на доходния критерий за семейни помощи за деца, съответно от 410 лв. на 510 лв. – за получаване на пълния размер на помощта. Наред с доходния критерий се предвижда и увеличаване на размерите на месечните помощи за отглеждане на дете до завършване на средно образование, но не повече от 20-годишна възраст, съответно: за семейства с едно дете – с 10 лв. (от 40 лв. на 50 лв.), за семейства с две деца – с 20 лв. (от 90 лв. на 110 лв.), за семейства с три деца – с 30 лв. (от 135 лв. на 165 лв.) и за семейства с четири деца – с 30 лв. (от 145 лв. на 175 лв.).




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"