Собственикът на онлайн магазин за играчки Камерън Уокър разчита на Amazon да доставя близо милион пакета всяка година. 42-годишният бизнесмен проектира и произвежда играчки и занаятчийски материали в Китай и след това ги продава в Обединеното кралство, САЩ и Канада. Той работи с Amazon от 2016 г. Бизнесът му е в челната тройка на най-големите марки за изкуства и занаяти, насочени към децата в Amazon
„Това е страхотна възможност“, казва той, цитиран в репортаж на WIRED. „За минимална сума можете да разширявате бизнеса си, без почти никаква инфраструктура.“
Уокър почти изцяло разчита на складовете и възможностите за доставка на Amazon, което му дава свободата да се занимава с продуктовия дизайн, производство и маркетинг. Той не е обмислял никакви алтернативи – „това беше планът от самото начало, защото е най-лесният“.
Но лесното не е евтино. Когато Amazon обяви, че е построил или купил за 2 милиарда долара твърде много складово пространство, Уокър и други клиенти получиха писмо,че в Обединеното кралство техните такси ще се повишат с 4,3 процента поради „надбавка за гориво и инфлация“.
Услугата FBA позволява на продавачите да съхраняват своите продукти в центровете на Amazon и да разтоварват, опаковат, изпращат и обслужват клиенти към онлайн титана за търговия на дребно, както и да се възползват от скоростта на услугата за доставка Prime на Amazon.
„Със складовете, с които Amazon разполага, това улеснява изпълнението, защото вече имат продукти навсякъде“, казва Бен Греъм, мениджър маркетингови операции в компания за хранителни добавки Toniiq, която обаче се стреми да намали зависимостта си от Amazon, отчасти защото е атакуван от конкурент, който временно го блокира от Amazon и повлия върху продажбите му. Компанията не може да изпълни поръчки, направени през собствения си уебсайт, тъй като използва FBA за процеса.
„Вие сте изцяло на милостта на Amazon“, казва Греъм. „Това прави по-трудно предлагането на каквато и да е стойност. В крайна сметка получавате значително по-ниски маржове на Amazon, отколкото бихте предлагали на собствения си уебсайт.“ „През 2022 г. очаквахме връщане към нормалността, тъй като ограниченията на Covid-19 по света се облекчиха, но цените на горивата и инфлацията ни изправиха пред допълнителни предизвикателства“, казва говорителят на Amazon Дагмар Уикъм. „Все още не е ясно дали тези инфлационни разходи ще се повишат или намалеят и колко дълго ще продължат“. Уикъм отрича да има връзка между повишаването на таксите и свободното складово пространство на Amazon.
Алтернативата е продавачите да изградят свои собствени или да наемат пространство в независими складове – достатъчно предизвикателство във всеки един момент. „Пазарът е толкова стегнат в момента, че всеки, не само Amazon, трябва да мисли стратегически за това колко пространство му трябва и от колко ще се нуждае в бъдеще“, казва Мофид.
Тези условия разколебават повечето фирми в опитите им да рискуват и вместо това преглъщат повишаването на цените. В същото време бизнесът става все по-предизвикателен за продавачите. Те са принудени да намаляват цените за клиентите в същото време, когато таксите се покачват. „Тази разлика става все по-малка“, казва Уокър. „Много хора продават бизнеса си или напълно биват елиминирани. А останалите – просто трябва да сме все по-ефективни.“
В сектор с нисък марж, фалитите на продавачите по време на пандемията засегнаха и Amazon. Компанията прекомерно се ангажира със складови площи по време на пандемията, очаквайки продължителен силен растеж на своята онлайн платформа за търговия на дребно, което не се случи. Сега трябва да плаща за празни рафтове. През 2019 г. разходите за доставка и изпълнение бяха 28% от оперативните разходи на Amazon. Сега те са 35 процента.
В разгара на пандемията гигантът на електронната търговия „буквално се ангажира с колкото може повече площи, за да се справи с обема, на който всички бяха свидетели“, коментира главният финансов директор на Amazon Брайън Олсавски при отчитане резултатите на компанията за първото тримесечие. „Излязохме от много бурни две години“, добавя той. „Радвам се, че взехме правилните решения. И сега имаме шанс да коригираме капацитета си към по-нормален модел на търсене“.
„Невъзможно е да се предвиди къде се намира неизползваното складово пространство“, казва Мофид. „Не може да се определи: „Този склад е празен, а този не е“, казва той. „По-вероятно е те просто да не работят с пълен капацитет.„
Няма как да се разбере каква част от складовото портфолио на Amazon е празно в момента. Компанията разполага с около 500 милиона квадратни фута складови площи в Съединените щати и Обединеното кралство, според Mофид – 90 процента от тях в САЩ. Този брой се е увеличил повече от два пъти по време на пандемията, тъй като физическите магазини се затварят и онлайн пазаруването става все по-доминиращо. От 2017 г. продажбите за трети страни съставляват половината или повече от всички продажби. Amazon посочват, че всяка минута 7400 продукта се доставят в САЩ за фирми от трети страни.
Въпреки това Moфид предупреждава да не се приема, че празните складове на Amazon са огромен проблем, който би довел до многократно покачване на цените. „Не мисля, че ще е толкова екстремно, колкото казват хората“, смята той. „Това ще се промени когато Amazon Prime Day настъпи през третото тримесечие и за Коледа.“