fbpx

Shovelware (Шъвълуеър) е вид софтуер, създаден да привлече вниманието на клиенти, които не разбират от софтуера, за който пазаруват. Преди години беше много популярен в сферата на видеоигрите за компютър или конзола.

Shovelware е най-често бързо написан, нетестван и некачествен софтуерен продукт, който се опитва да спечели от популярността на определена тема. Добър пример за такъв софтуер са например компютърните игри със заглавия като “Cartoon network racing”, “Hell’s Kitchen the game”, “Hotel Transylvania 3” и други. Както виждате, заглавията са популярни и привличат вниманието на купувача, но качеството на продукта най често е ниско. Може да намерите голям лист такива игри в Уикипедия.

Разбира се, не е задължително всяка игра, която е с известно име да е Shovelware. Аз самият съм израснал с много готина игра на 101 далматинци, когато филмчето на Дисни беше известно, но играта имаше интересни механики, сравнително добра графика, за времето си и беше интересна. Shovelware се отличава с това, че е нискобюджетен и набляга на количеството, а не на качеството, което обуславя кратки срокове за изпълнение на проекта, никакво тестване, водещо до множество бъгове.

Както по-горе споменах, най-честите жертви на Shovelware са хората, които не разбират от игри – най-често деца или начинаещи. Това прави модерните Shovelware игри за компютър редки, тъй като повечето хора, които играят на компютър са „геймъри“ от много време или познават някой, който е и може да ги насочи към заслужаващи си игри.

За сметка на това, с развитието и популяризацията на смартфоните, игрите за смартфон са рай за Shovelware. Там разработчиците имат възможността да „атакуват“ много повече хора, отколкото в „нишата“ на компютърните игри. Не само защото вече преобладават тези, които имат смартфон, отколкото настолен компютър, но и много хора, които не са играли на добри игри, решават да поиграят на своят телефон и вероятно дори не подозрат, че “Jewel Blast: Temple”, “Bubble shooter” или “Word Champ” не са най-яките игри, а некачествени копия.

Като започнем с безкрайните клонинги на “Flappy Bird” преди няколко години или игрите, в които просто строиш кула, която трябва да е балансиран,а за да не падне, тези игри имат едно общо нещо: Повтарящи се са! Всяко действие е еднакво, всяко повторение – също и омръзва след около 5 минути. Но това е достатъчно, защото вече си видял рекламата за следващият Shovelware и компанията е взела, каквото е искала. Сега я изтрий и давай напред със следващата такава.

Но къде поставя това хората, които работят върху тези продукти. Програмистите са подложени на голям стрес, тъй като трябва бързо да се разработят много игри. Има големи санкции за прехвърляне на сроковете, което ги кара да създадат неработещ продукт, пълен с бъгове.

Вие бихте ли искали да направите нетраен и незапомнящ се продукт с който да изкарате някой и друг лев или да революционизирате някой жанр с нещо наистина стойностно и уникално, което да бъде запомнено и ползвано с години?

От друга страна, хората, които играят на тези игри е по-малко вероятно да се запалят и да играят на виртуални игри в бъдеще, което води до загуби за пазара като цяло. Често служителите в тези компании са млади разработчици, които лесно ще се откажат от индустрията, ако са невнимателни и попаднат на фирма, която буквално ги експлоатира.

Общо взето, Shovelware е проблем не само за потребителите и разработчиците, но и за индустрията като цяло. Компаниите отблъскват клиенти завинаги, за да грабнат някоя бърза печалба.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"