Airbus потвърди, че един от изпитателните самолети e излетял на автопилот от летището Тулуза-Бланак във Франция миналия декември. Но докато технологията е налице, има малко конкретни доказателства, които предполагат, че автономното летене може наистина да стане реалност.
През миналия месец Европейската аерокосмическа компания проведе серия от успешни тестове на автопилот, като двама пилоти бяха в режим на готовност, в случай че се случи нещо.
Според Airbus, A350-1000 е постигнал осем автоматични излитания за период от четири часа и половина.
„Докато завършихме изравняването на пистата, в очакване на разрешение от контрола по въздушното движение, ние активирахме автопилота“, обясни в изявление капитанът на теста на Airbus Ян Бюфилс пред СиЕнЕн.
„Преместихме дроселите на крилата до настройката за излитане и следихме самолета. Той започна да се движи и ускорява автоматично, поддържайки централната линия на пистата, с точната скорост на въртене, както е въведена в системата.“
„Носът на самолета започна автоматично да се повдига, за да приеме очакваната стойност на височината на излитане и няколко секунди по-късно бяхме във въздуха.“
Във видео, публикувано от Airbus, един от пилотите се вижда с ръце далеч от контролното табло, докато A350-1000 излита успешно.
Това е постигнато чрез нова технология за разпознаване на изображения, инсталирана директно на самолета, а не от система, която взима данни само от уредите за приземяване, които изпращат радиовълни надолу към пистата, и осигуряват на пилотите вертикално и хоризонтално ориентиране.
Airbus твърди, че в края на тази година планира да изпробва автоматично летене и кацане.
През 2019 г. проучване сред 22 000 души, извършено от американската софтуерна компания Ansys установи, че 70% от пътуващите ще бъдат готови да летят с напълно автономни самолети.
Всъщност концепцията често е цитирана като решение на недостига на пилоти, както и като начин за намаляване на разходите.
Понастоящем търговските полети вече кацат с помощта на бордови компютри, като пилотите ръчно контролират самолета средно само за няколко минути.
Въпреки това мнозина изразиха опасения относно безопасността на безпилотните самолети, особено след двете катастрофи на Boeing 737 MAX от 2019 г., които бяха свързани с проблем в софтуера.
„Това не е въпрос на технология – въпрос на взаимодействие с регулаторите и на нагласи в тези, които пътуват“, коментира Кристиан Шерер, главен търговски директор на Airbus, пред АП през юни миналата година, когато беше попитан за възможността за безпилотни самолети.
По думите му, бедствията на
„Боинг“ „подчертаха и ни насочиха към необходимостта от абсолютна,
безкомпромисна безопасност в тази индустрия, независимо дали от Airbus, Boeing
или от друг самолет“.
Днес изглежда, че позицията на Airbus по темата
остава същата.
Въпреки успеха на своите тестови полети и последващите планове за бъдещи тестове, от компанията казват, че мисията им не е „да напредват с автономното летене, като самоцел“.
Докато анализът на потенциала на подобни технологии ще помогне за „подобряване на полетните операции и цялостната производителност на самолетите,“ пилотите ще останат „в основата на операциите“, се казва в изявление на компанията
„Автономните технологии са от първостепенно значение за подпомагане на пилотите, което им позволява да се съсредоточат по-малко върху експлоатацията на самолетите и повече върху стратегическото вземане на решения и управлението на мисии“, заключава Кристиан Шерер.
Действащите закони за въздушното движение в голяма част от света изискват „правило с четири очи“ в пилотската кабина. Това означава, че по всяко време трябва да присъстват двама пилоти. Ако единият почива, другият трябва да е готов да влезе и да заеме мястото си.
Дори и при тези нови разработки е трудно да се каже, дали ще има някаква промяна в наредбите за авиотранспорт.