Интернет коренно промени търговията на дребно, благодарение на компании като Amazon и eBay. Ако сте в Instagram или Facebook обаче, вероятно също сте се натъквали на реклами за шокиращо евтини бутикови стоки от компании, за които никога не сте чували.
Вероятно е тези марки да не съществуват извън магазина на Shopify. Те просто препродават нискокачествени китайски стоки на маркирани цени. С други думи – добре дошли в мътния свят на измами с дропшипинг.
Dropshipping не е измама сам по себе си, но измамниците използват Dropshipping.
Търговец, който използва дропшипинг, е просто посредник. Вие правите поръчка при този търговец, но друга компания – производител, търговец или търговец на едро – ви изпраща продукта. Търговецът получава своята печалба и не се налага да борави с инвентара. Тази техника се използва широко в продължение на десетилетия от повечето легитимни фирми, за да се съкращават разходи при съхраняване на инвентара на няколко места и по-бързо да се доставят продуктите до клиента.
Проблемът е, че в последно време дропшипингът често се използва като част от онлайн схема за бързо забогатяване. Всичко, от което се нуждаете, е уебсайт и някаква реклама в социалните медии и можете да продавате на хората продукти от вашия онлайн магазин. Не е нужно да държите складова наличност или да правите нещо, защото някой друг произвежда, съхранява и изпраща действителния продукт.
Да речем, фабрика в Китай продава джаджи за 3 долара бройката. Вие можете да създадете уебсайт и кампания в социалните медии, които рекламират и продават тези „невероятни, висококачествени“ джунджурии за 15 долара всяка. Може дори никога да не сте си играли с джаджата и да нямате представа за действителното й качество.
Всеки път, когато поръчка пристигне на уебсайта, вие закупувате продукта за 3 долара от производителя и след това го изпращате на клиента. Като съответно прибирате 12-те долара печалба.
Повечето хора се сблъскват с търговци, които мамят с доставки на стоки, докато безцелно си сърфират в социални медии. На фона на бебешките снимки и различни храни, те забелязват и реклама за техника или дизайнерски дрехи на ниска цена.
За разлика от лесно различаваните реклами, предлагащи фалшиви Ray-Bans, тази реклама твърди, че продуктът идва от независим бутик. Ако щракнете върху него, ще видите уебсайт, който изглежда професионален. Може дори да има предистория или снимка на дизайнерското студио, където е направен продуктът. Вероятно ще има и SSL сертификат, който допълнително да внуши легитимност.
Така че въвеждате данните на кредитната си карта и чакате. В крайна сметка пакетът ще кацне на прага ви, само че вместо от модна къща в Лос Анджелис, той ще дойде директно от Китай.
Разочарованието бързо настъпва, когато разберете, че продуктът не отговаря напълно на вашите очаквания. Материалът може да е грешен или шевът да е с ниско качество. Вместо продукт, излязъл от модния подиум, вие имате предмет, който би могъл да бъде изваден от кошница за дарения.
Истории като тази са твърде често срещани в света на онлайн продажбите. Можете дори да твърдите, че това е неизбежна част от бизнеса. Този тип продавачи рядко проверяват качеството (ако изобщо го правят). Нито те, нито техните клиенти имат представа какъв е продуктът всъщност.
Въпреки че предложенията изчезват също толкова бързо, колкото се появяват, пазарът на дропшипинг е огромен. Анализатори от Grand View Research оценяват приходите от 102,2 милиарда долара през 2018 г. Тази вече впечатляваща цифра се очаква да достигне 557,9 милиарда долара до 2025 г. Това не означава, че това са само измами, разбира се, това просто показва, колко е голяма тази индустрия.
Модните продукти представляват 30 процента от продажбите, а храните и продуктите за лични грижи (като корейската козметика) са още 30 процента. Продажбите на електрически джаджи са 22 процента, като останалата част се разделя между различни категории, включително играчки, мебели и домакински уреди.
Въпросните онлайн търговци използват сайтове, които са проектирани да бъдат бързи за стартиране и евтини за поддръжка. Те често крадат или пренареждат изображения и текст от уебсайтове на трети страни. Те също използват съществуващите платформи за бързо стартиране на нови „витрини“ – Shopify е особено предпочитан. Продуктите също се доставят рутинно от AliExpress, който често е наричан „eBay на Китай“.
След като магазинът е създаден, започва привличането на клиенти чрез агресивна реклама в социалните медии, като Facebook и Instagram са фаворити. Дигиталната реклама е ефективен начин за маркетинг и е идеална за този вид бизнес.
Една от причините измамните онлайн бизнеси да са толкова плодотворни, е това, че често се състоят от вече съществуващи части, които бързо се събират. Операторите могат бързо да обединят страница на Shopify с евтина рекламна кампания и са готови! Не е нужно да създават нов уебсайт от нулата.
Това също ги прави непробиваеми за отрицателните отзиви, с които би се сблъскал традиционният бизнес. След като започнат да натрупват отрицателни отзиви, те спокойно преминават към друг уебсайт.
Част от растежа на дропшипинга е неговата привлекателност като лесен начин за генериране на пасивен доход, докато работите от дома. Въпреки че това е валидно за някои хора, голяма част от тях, всъщност, губят пари.
В много отношения тази индустрия е начертала същия курс като света на многостепенния маркетинг, който е нараснал изключително много, благодарение на стагнацията на заплатите и нарастването на разходите за живот.
По ирония на съдбата, много хора намират своя път в бизнеса с дропшипинг чрез реклама в социалните медии. Гледайте достатъчно YouTube и ще попаднете на реклама с участието на някой, който се хвали с това как е направил огромни пари, работейки от дома. Разбира се, той би бил щастлив да сподели с вас как го е направил, но на определена цена.
Това често е първият разход, който правят бъдещите „бизнесмени“. След това идват инвестициите за изграждането и рекламирането на магазин.
След това идват неочакваните разходи за осъществяване на дропшипинг бизнес. Възстановяването на кредитен баланс е основен професионален риск, когато неудовлетворените клиенти се опитват да върнат парите си чрез своите банки.
Проблемът идва, когато купувате от малки търговци, които откривате в социалните медии да продават хубав на вид продукт, който всъщност е боклук, доставян право от Китай.
Да повторим – сам по себе си дропшипингът не е измама. Единственият ми съвет е да внимавате.
Ако нещо звучи твърде добре, за да е истина, то почти винаги не е.