С метавселената Facebook излезе от отбранителната си позиция

С метавселената Facebook излезе от отбранителната си позиция

Въпреки удара върху цената на акциите тази седмица, компанията майка на Facebook – Meta, все още е доминиращият световен играч в социалните медии, като близо половината от световното население използва техните приложения. Компанията все още притежава една четвърт от пазара на дигиталните реклами, на второ място след Google на Alphabet. А платформата за виртуална реалност Oculus, която Facebook купи за 2,3 милиарда долара през 2014 г., има приблизително 35% пазарен дял на VR сетове.

Така че защо Уолстрийт наказа акциите им, изтривайки 20% от стойността им през миналата седмица?

Приложението Facebook загуби ежедневни потребители през последното тримесечие за първи път от много време, а промените в поверителността на Apple биха могли да доведат до допълнителни 10 милиарда долара в загуби през тази година. Това са големите фактори за 25%-ния еднодневен спад в цената на акциите, който последва оповестяването на печалбите на компанията на 2 февруари.

Дългосрочното притеснение е, че повечето от седемте нови инвестиционни приоритета на основателя и главния изпълнителен директор Марк Зукърбърг – Instagram Reels, community messaging, commerce, advertising, privacy, artificial intelligence и metaverse – не са свързани с лидерство, а с наваксване в съответните среди.

Тези инвестиционни приоритети са „реагиране на текущия стратегически недостатък“, пише анализаторът на Needham & Co. Лора Мартин, цитирана от Barron’s. „Проблемът със закъснението… е, че често е по-скъпо да наваксаш, отколкото да дефинираш пазара в началото.“

През 2012 г. Facebook купи Instagram за 1 милиард долара. През 2013 г. се опита да купи двегодишен договор със Snapchat за 3 милиарда долара, но съоснователят и главен изпълнителен директор Евън Шпигел отказа на Зукърбърг. Тъй като Facebook не можа да купи Snapchat, те направиха две други неща: купиха WhatsApp за 19 милиарда долара през 2014 г. и копираха почти всеки аспект на приложението Snapchat, включително формата „Истории“, който Snapchat въведе през 2015 г., със статично съдържание, което изчезва след 24 часа.

Репутацията на подражател се затвърди, когато TikTok започна да се налага по целия свят. В отговор Facebook направи Instagram Reels, бездушна, полуосъвършенствана версия на вертикалния видео формат на TikTok. Много Instagram Reels са просто преработени TikTok клипове – много от тях съдържат известния воден знак на TikTok, приложен към всяко видео, направено в приложението TikTok.

Facebook успешно копира Stories и в Instagram, а в крайна сметка и във Facebook и WhatsApp, но не можа да издокара съвсем TikTok, платформа, по-загрижена за общността и областите на интереси, отколкото за последователите и харесванията.

Трудно е да си спомним последния път, когато Facebook, сега наречен Meta, представи наистина уникален и иновативен продукт. Същото може да се каже и за Apple в годините след смъртта на Стив Джобс. И двете компании изглеждат по-заинтересовани да защитят съответните си потенциални клиенти, отколкото реално да създават нови продукти.

Но идващата метавселена може да промени това.

Превръщането на Facebook в Meta отразява заявеното желание за изграждане на завладяващ интернет от следващо поколение, който разчита на разширена и виртуална реалност. Метавселената по никакъв начин не е оригинална идея: това е концепция от романа на Нийл Стивънсън от 1992 г. Snow Crash. И времето на обявяването на метавселената на Facebook беше забележимо – наречено най-добрата кампания за връзки с обществеността на Facebook, защото успешно отклони вниманието от изтичането на сигнали от Facebook Files, които доминираха заглавията на статии, свързани с платформата, в продължение на месеци в края на 2021 г.

Но изграждането на метавселената е може би най-иновативното нещо, което Facebook са предприели от години. Докато по-голямата част от това, което компанията сподели досега, е vaporware – технология, която все още не съществува – Meta е сигнализирала за желание да премине отвъд пространството на социалните медии към нещо непостроено и непознато.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"