fbpx

Автономните автомобили – „треската за злато“ на 21 век

През последните пет години автономното шофиране премина от „може би възможно“ през „определено възможно“, „неизбежно“, „как някой, някога смяташе, че това не е неизбежно?“, до „сега достъпно в търговската мрежа.“

През декември 2018 г. Waymo, компанията, която се роди от проекта на Google за самостоятелно управление на автомобили, официално стартира търговската си услуга за самостоятелно управление на автомобили в предградията на Phoenix. Детайлите на програмата – тя е достъпна само за няколко стотици проверени коли, а операторите по човешка безопасност ще останат зад воланите, максимално незабележими, но да подпомагат работата на изкуственият интелект в трудни ситуации. Сега хората могат да плащат, за да се возят в коли, управлявани от роботи.

И това е само начало. Waymo ще разшири възможностите и наличността на услугата във времето. Междувременно нейният абсолютен монопол се изпарява. По-малките стартъпи като May Mobility и Drive.ai изпълняват дребни, но генериращи приходи, поръчки. Всеки значителен производител на автомобили преследва технологията, нетърпелив да се ребрандира и да се изгради отново като „доставчик на автономна мобилност“.

Компаниите, които използват превозни средства, като основна част на работата си, сред които Lyft и Uber, „бързат да уволнят“ шофьорите-хора, които сега печелят от това. Други гиганти като Apple, IBM и Intel търсят начин да вземат свое парче от пая на градската мобилност. Безброй „гладни“ малки фирми се материализираха, за да запълнят ниши в процъфтяваща екосистема, съсредоточавайки се върху лазерни сензори, компресиране на картографски данни, създаване на сервизни центрове и други.

Тази „треска за злато“ на 21 век е мотивирана от преплетените сили на инстинкта за оцеляване и новите възможности, предоставени ни от напредването на изкуствения интелект. Технологията за коли без шофьори ще добави 7 трилиона долара в световната икономика и ще спаси стотици хиляди животи в следващите няколко десетилетия, тъй като алгоритмите вече са по-добри шофьори от нас. Освен това изкуственият интелект никога не е изморен или нетрезвен. Едновременно с това може да опустоши автомобилната индустрия и свързаните с нея бензиностанции, шофьори, таксиметрови шофьори и камиони. Някои хора искат просперитет. Повечето ще се възползват. Много от тях ще изостанат.

Може би сте скептични, че машина ще се движи сама по-добре, отколкото я управляване вие, но един приятел, който е използвал такъв автомобил, сподели: „В началото си мислех, че ще ме е страх да я (колата) оставя да се управлява сама. Но след като изпробвах автопилота, осъзнах, че той намалява преди аз дори да съм усетил, че предната кола спира.“ Мой преподавател, занимавал се години наред с разработването на тези системи за автономно каране на коли, пък сподели, че по-голямата част, около 90% от произшествията, с коли с автономно управление е заради шофьорът на автомобила отзад, който не съобразява, какво ще направи автономната кола, а не от самата система за автономно управление.

Струва си да си спомним, че когато автомобилите за първи път започнаха да гърмят по задръстени с оборски тор улици, хората ги наричаха каруци без коне. Тогава се казвало: Тук имаше превозни средства, които правеха това, което правят каретите, минус копитата. В продължение на един век автомобилът прекроява,това, как се движи човечеството и как (и къде, и с кого) живее човечеството. Този цикъл се рестартира и с терминът „кола без шофьор“ скоро ще изглежда анахроничен като „превоз без коне“. Не знаем как автомобилите, които не се нуждаят от хора шофьори, ще формират обществото, но можем да сме сигурни, че подобна „смяна на предавките“ е на път.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"