fbpx

Държавата в търсене на диалог за новите си идеи за шофьорските курсове

В отворено писмо до медиите и управителите на учебните центрове, организиращи шофьорски курсове, Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ припомни основните промени, които се предвиждат в новата наредба за обучението на шофьори. Текстовете са публикувани и за обществено обсъждане.

Припомняме, тази седмица София бе блокирана от колите на стотици протестиращи автоинструктори, които са против новите изисквания. Според тях промените са лобистки и ще доведат до шоково поскъпване на шофьорските курсове – минимум с 400 лева.

Друга част от бранша обаче подкрепя новостите в регламента, като посочва, че те ще отсеят „гаражните“ автошколи и ще останат да работят читавите.

Затова и в отвореното си писмо „Автомобилна администрация“ изтъква позицията, че въпреки затруднения диалог с част от професионалните организации в сектора, провеждането на обществени консултации в широк кръг от заинтересовани лица е най-правилният подход за намиране на конструктивни решения, които да гарантират справедливи и еднакви правила за всички, както и качествено обучение на кандидатите за водачи.

Подчертава се, че подготовката и квалификацията на водачите са от изключителна важност за тяхното поведение на пътя и намаляване на пътнотранспортния травматизъм.

Според агенцията предложените текстове в Наредба № 37, публикувани за обществено обсъждане, ще доведат до улесняване на бизнеса, чрез намаляване на административната тежест, прозрачност на дейността в сектора, гарантиране на правата на обучаемите, както и разработването и въвеждането на съвременна информационна система.

Новата система ще бъде интегрирана със системите на други администрации и ще бъде напълно безплатна за учебните центрове и обучаемите. Тя ще предостави възможност за:

  • Премахване на всички хартиени регистри, учебни дневници, картони, графици, като информацията ще бъде въвеждана и съхранявана в електронен вариант.
  • Създаване на публичен регистър на учебните центрове, преподавателите и учебните превозни средства.
  • Подаване по електронен път на заявленията за продължаване срока на издаденото разрешение и промени свързани с дейността.
  • Електронно отразяване на часовете по теоретично и практическо обучение.
  • Провеждане на вътрешните теоретични изпити чрез електронна среда, така че максимално да се доближат до теоретичните изпити пред ИА „Автомобилна администрация“.
  • Автоматично уведомяване на учебните центрове за изтичане валидността на разрешението, задължителното периодично обучение на преподавателите и валидността на техническите прегледи на превозните средства.
  • Ръководителите на учебните центрове да осъществяват ефективен контрол над дейността на преподавателите.
  • Кандидатите за водачи сами да се записват за изпит по теория и да получават информация за етапите на проведеното обучение.
  • Бързо прехвърляне от един учебен център в друг, при необходимост или желание на обучаемите.

Другите съществени промени в проекта за изменение и допълнение на Наредба № 37, които искаме да обсъдим с бранша, са свързани със създаването на еднакви правила за всички учебни центрове, поставяйки ги при равни условия, ограничавайки нелоялната конкуренция и „сивия сектор“ в бранша.

За постигането на това се предвижда:

  • Преподавателите да бъдат назначени в учебните центрове на трудови договори. Това ще гарантира, че работата им като преподаватели е основна дейност, а не допълнителна, което значително ще подобри качеството на обучението, контрола върху дейността и ще защити социалните и трудовите им права.
  • Превозните средства да са собственост на учебния център или на лизинг. Автомобилите, с които се извършва обучението имат специфично оборудване и предназначение за извършване на дейност, за която се заплаща и не следва да са собственост на физически лица, които не са търговци, както и да се използват за други цели. Единствено е предвидено изключение за учебните товарни автомобили и автобуси, с които може да се извършват превози, при спазване разпоредбите на Закона за автомобилните превози.
  • Учебният център да е регистриран като търговски обект, тъй като това е обект, в който се предоставя услуга срещу заплащане и разполага с касов апарат, който се регистрира в Националната агенция за приходите.
  • Въвеждане на застраховка „Професионална отговорност“ на учебния център като по този начин ще отпадне задължението за застраховане на местата за всеки автомобил.
  • Отпадане на изискването за назначаване на технически сътрудник за учебни центрове с по-малко от трима преподаватели като тази дейност ще може да се извършва от някой от преподавателите или от ръководителя на учебната дейност.



Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"