По негови думи това са отстъпки, които от миналата година досега са направени, за да се намери консенсус.
Превозвачите планират национален протест на 13 януари, защото при определяне на тол системата не са взети предвид техните искания.
С въвеждане в експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси на база на изминато разстояние, собствениците на пътни превозни средства с обща допустима максимална маса над 3,5 тона ще преминат от е-винетки към тол такси.
Дължината на пътищата, за които ще се плащат пътни такси в сравнение с тези в момента, ще бъде намалена от близо 20 000 км на 6 050 км.
“Трябва да се потърси модел на тол системата, така че да има смисъл от въвеждането на реформата“, каза проф. Асенов по повод несъгласието на част от превозвачите с приетите размери на таксите и с планирания обхват. Той напомни, че пътният сектор има нужда тол системата да бъде въведена час по-скоро, за да може да се създаде ефективен модел на финансиране.
В сравнение с Европа, България има най-ниските тол такси. Единствено в Полша за някои категории тежки превозни средства те са по-ниски, отбеляза проф. Асенов.
Очакваните постъпления от пътни такси през 2020 г. при приетата тарифа и при предложения обхват, са около 450 млн. лв. от тол такси и 270 млн. лв. от е-винетки, което е критичният минимум за нуждите на пътната инфраструктура.
Проф. Асенов припомни, че част от общественото обсъждане е и широкият публичен форум с участието на експерти на Световната банка на 5 декември 2019 г.
Актуализиран анализ на международната институция показва, че очакваното максимално поскъпване на основните хранителни стоки е в рамките на 1-2% или до 2 ст. за кг при брашното, хляба, прясното и киселото мляко.
Повишението на цените на автобусните билети, при положение, че превозвачите прехвърлят изцяло разходите си върху крайните потребители, би трябвало да е между 5 и 96 ст.