fbpx

Риболовната битка в Ламанша ескалира

Франция преминава от заплахи към наказателни мерки срещу Обединеното кралство по спорните въпроси за риболова след Брекзит. На 2 ноември влиза в сила първият пакет действия срещу Лондон и т.нар. англо-нормандските острови (островите разположени в Ламанша, най-големите от които са Джърси, Гърнси и Алдерни), ако броят на предоставените разрешителни на френските риболовци остане ограничен. Пакетът включва „забрана за разтоварване на морски продукти“ и „засилен митнически контрол“.

На заседанието на Мнистерския съвет на 27 октомври, след продължителни дискусии, решението беше взето: ако до началото на ноември няма никакъв прогрес по въпроса за разрешителните, Париж ще предприеме следните мерки: „забрана за разтоварване на британски морски продукти на територията на Франция“ и налагане на „системен митнически и санитарен контрол върху разторваните британски продукти“. Говорителят на правителството Габриел Атал дори заяви за възможността за „втора серия мерки“ и по-специално мерки, „които ще засегнат доставката на електроенергия за англо-нормандските острови“, цитира в свой репортаж по темата Le Monde.

Министърът по морските въпроси заяви, че през нощта на сряда срещу четвъртък са отправени предупреждения към два британски траулера, които са ловили риба в близост до устието на Сена. Единият е сакциониран за това, че е препятствал упражняването на контрол от страна на френските гранични власти, като не ги е допуснал на борда. Вторият, който не фигурира в списъка на лицензираните от Европейската комисия и Франция британски кораби, е задържан и ескортиран до пристанището на Хавър.

Същата вечер в съвместно комюнике на секретариата по европейските въпроси и на министерството по морските въпроси бяха уточнени предприетите мерки:

забрана за разтоварване на британски риболовни кораби в определените пристанища, т.е. в шестте френски пристанища, в които това се извършва понастоящем;

засилване на санитарния и митническия контрол върху британските кораби;

отделяне на особено внимание на контрола върху камионите от и за Обединеното кралство, независимо от това какъв е товарът им.

Това не е война, това е битка

Действията предизвикаха коментарите на голям брой френски и британски отговорни лица. От френска страна – да се обоснове позицията, а от британска – да се призове към малко спокойствие и възстановяване на диалога.

Нито един друг аспект на европейското сътрудничество с Великобритания не може да върви напред, без да се възстанови доверието и да се прилагат изцяло подписаните споразумения“, добави френският държавен секретар по европейските въпроси Клеман Бон. „Сега вече трябва да говорим с езика на силата, защото се страхувам, че сегашното британско правителство разбира само от това. Имам чувството, че те разбраха, че трябва да се върнат на масата на преговорите. Но, ако не го направят, ние ще продължим“.

Министърът по европейските въпроси Аник Жирарден призова Европейската комисия да „положи допълнителни усилия, за да принуди Великобритания да спазва ангажиментите си. Това не е война, това е битка. Французите и риболовците имат права, има подписан договор и ние трябва да изискваме той да се спазва“, настоя тя пред RTL.

Най-важното сега е да запазим спокойствие и да вървим към намаляване на нарежението. Вратата ни остава отворена“, заяви от своя страна британският министър на околната среда Джордж Юстис пред Парламента. „Не от Франция идва напрежението“, му отговори френският премиер Жан Кастекс. „Ние сме постоянно отворени за разговори, сутрин, обед и вечер, но британците трябва да зачитат ангажиментите си“.

По-рано говорител на британското правителство окачестви отправените предупреждения към двата траулера като „разочароващи и непропорционални“, като добави, че не е могъл да осъществи „никакъв формален контакт“ с френското правителство. От своя страна Юстис предупреди, че, ако тези заплахи започнат стриктно да се прилагат след 2 ноември, те ще доведат до приемането в отговор на „съответни и пропорционални мерки“.

Важно е да се подчертае, че 98% от разрешителните за риболов вече са предоставени. Ние продължаваме да работим с френското правителство да отпуснем допълнителни на основата на доказателствата, които то предостави“, добави той като цитира цифра твърде различна от тази, която споменават французите.

Огънят тлее от седмици. Измежду спорните въпроси между Париж и Лондон след Brexit този за риболова остава експлозивен, въпреки че не засяга широк кръг играчи на пазара. Около 80% от британското рибно производство е ориентирано към износ, а Франция е най-големият потребител в рамките на ЕС.

Договорът за Brexit между Лондон и Брюксел, сключен в последния момент в края на 2020 г. предвижда, че европейските риболовци ще могат да продължат да работят в някои британски води при условие, че могат да докажат, че те са ловували там и преди. Спорът между Франция и Великобритания е за обема на доказателствата, които трябва да се предоставят и за броя на вече отпуснатите лицензии.

Великобритания твърди, че разлешителни за риболов са предоставени на 98% от корабите, които са поискали. „Европейците поискаха 2127 разрешителни, а британците отпуснаха 1913, което е 90,3%. Т.е. британската цифра е невярна“, репликира Аник Жирарден. Лондон признава, че тридесетина кораба още не са получили разрешителни. „Всички те обаче са френски с изключение на един или два белгийски. Т.е. липсващите 10% са точно френски“, учудва се Жирарден.

Във все още оспорваните зони за риболов (6-12 мили от бреговете на Великобритания и англо-нормандските острови) Лондон и Джърси са предоставили малко повече от 210 окончателни разрешителни, докато Париж настоява за още 244. „Липсват почти 50% от разрешителните, на които имаме право“, твърди Атал.

Аник Жирарден предупреди, че настоява за окончателно решение до 1 ноември, тъй като остров Джърси даде едномесечна отсрочка (до 30 октомври) на 75 френски кораби да предоставят нови доказателство, за да им се преразгледат досиетата. Тези кораби сега са в „черния списък“ и след понеделник не могат повече да се намират във водите на Джърси.

***
Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"