В Европарламента зрее скандал заради новия завод на „Фолксваген“ в Турция. Райнхард Бютикофер, съпредседател на Европейските зелени, буквално поде кампания срещу германския концерн.
Бютикофер смята, че обещанието турската държава да купи 40 000 автомобила и да предостави щедра субсидия от 400 милиона евро противоречи на европейските правила за държавна помощ. Турция трябва за спазва ангажиментите си по митническия съю, защото ползва свободен достъп до огромния европейски пазар.
Ясно е, че автомобилният гигант се опитва да спечели от нарушаване на правилата за държавна помощ, което ще ощети страни-членки. Заради това компанията е заплашена от глоба, колкото помощта – между 400 млн. и 1 млрд. евро.
Решението на „Фолксваген“ изглежда изключително тревожно и поради лошото състояние на правосъдната система, на медийните и демократичните свободи в Турция.
Шефът на Зелените призовава Европейската комисия да престане с политическото лицемерие. Той дори атакува лично бившия канцлер Герхард Шрьодер, който стои зад турската кандидатура, наричайки го „слуга на диктатори и лобист на Кремъл“.
Писмото на Бютикофер е подписано от евродепутати от зелените, либералите и ЕНП, включително българите Андрей Ковачев и Андрей Новаков.
Според авторитетния Berliner Morgenpost новината „Фолксваген“ да строи в Турция се посреща с широка политическа опозиция в Брюксел. Изнесена е и информацията, че евродепутатката от зелените Виола фон Крамон-Таубадел е де факто от Долна Саксония. Там е разположена централата на автомобилния гигант, а премиерът има златна акция в надзорния съвет. Таубадел призовава надзора да спре сделката. Според нея разполагането на завода в Турция ще заздрави авторитарния режим на Ердоган и ще изпрати „деструктивен сигнал“ към България. Припомняме, страна ни бе другият основен вариант в плановете на германския концерн.
„Фолксваген“ в момента финализира преговорите с Турция и се очаква решението да бъде оповестено тази или следващата седмица. Вече пет пъти Надзорният съвет отлага решението.
Новият завод е с планиран с годишен капацитет до 300 000 превозни средства. Очаква се да бъдат наети около 4000 служители.
Новият завод се планира да бъде построен в Маниса, близо до Измир. Строителството трябва ще започне в края на 2020 г., а производството на автомобили – през 2022 г. Ще се произвеждат моделите VW Passat и Skoda Superb за износ в Източна Европа.