Google се опита да копира модела на Amazon, за да стане успешен интернет търговски център, но това не се увенча с успех. Сега те имат друг подход – анти-Amazon стратегия.
Google се стреми да представи себе си като по-евтина опция с по-малко ограничения за независимите продавачи. Тяхната цел е да пренасочат трафик към сайтовете на търговците, а не да продават своя версия на продуктите като Amazon, пишат в свой материал „Ню Йорк Таймс“.
През последната година Google премахна таксите за продавачи, и им позволи да рекламират стоките си безплатно, под формата на резултати от търсене. Те също така се опитват да улеснят малките, независими магазини, да качат своите продукти на сайтовете си, които да излизат при търсене в Google. Те работят съвместно със Shopify по тази стратегия – платформа, която позволява на 1,7 милиона продавачи да отворят свой онлайн магазин и да продават стоките си директно на потребителите.
Но подобно на другите опити на Google да се конкурира с Amazon през последните 20 години, така и този не показва много признаци за успех. Google не може да примами продавачите с приходи от над 295 милиарда долара, колективно спечелени от търговците в Amazon през 2020. За сравнение, стоките, закупени през Google носят на търговците „много малък“ приход – около 1 милиард долара, сочи Юзас Казиукенас, основател на изследователската компания Marketplace Pulse.
Amazon е част от живота на много американци. Той често е отправна точка за купувачите и е също толкова важен за търговците. Глобалният бизнес с реклами на Amazon нарасна с 30% през 2020, до 17,6 милиарда долара, и е изпреварен единствено от Google и Facebook.
Но в разгара на пандемията и преместването на много бизнеси онлайн, Google намира начин да привлече търговците, които не искат да развиват бизнеса си в Amazon. Кристина Станг отваря магазин за ролери в Сан Диего през март 2020. Затварянето на магазините обаче я принуждава да отвори онлайн магазин през Shopify. Тя изважда късмет, тъй като отваря магазина си точно когато видеа с кънки стават популярни в приложението TikTok по време на пандемията. Станг свързва акаунта си в Shopify със софтуера за продавачи в Google и започва да използва т.нар. умни реклами. Тя задава бюджета си, а алгоритмите на Google избират къде да поставят рекламите и кои продукти да представят. През 2020 година Станг е похарчила 1800 долара за реклами, които са видяни 3,6 милиона пъти, и са довели до продажби на стойност над 247 000 долара, казва тя.
Станг е обмисляла да продава стоките си в Amazon, но са я притеснили високите такси и как това ще се отрази на печалбите й. Тя също така е харесала това, че рекламите на Google отвеждат хората директно до нейният сайт, вместо до нейната страницата в онлайн магазин, както е при Amazon. „Можех да продавам в Amazon и да не печеля пари, но да имам по-голямо онлайн присъствие“, казва Станг. „Но тази идея не ми допадна.“
Но в последно време тя изпита един от недостатъците на това да се намира между Shopify и Google. От януари тази година не може да добавя нови продукти в магазина си, защото Google е изтрил нейния акаунт. Причината според компанията е, че цената за доставка, обявена в техния сайт, е по-висока от тази, обявена в Shopify. Истината обаче е, че те не се различават. От Shopify й казват, че това е проблем на Google. От отдела за обслужване на клиенти на Google пък й препоръчват да си наеме уеб дизайнер. Тя продължава да управлява магазина си и без Google, но това преживяване е променило позитивното й мнение за системата. „Това тотално ме хвана неподготвена“, казва тя. „Аз имам малък бизнес и нямам стотици или хиляди долари, за да се справя с проблем като този.“
Продавачите често се оплакват от високите такси на Amazon, които могат да достигнат до 25% от печалбата, без да се включват рекламите. Търговците в Amazon нямат директна връзка с клиентите си – те имат ограничен контакт и комуникация с тях, което не им позволява да си осигурят бъдещи продажби. И поради факта, че продажбите се изпълняват в екосистемата на Amazon, е по-трудно са се създаде индивидуален вид и усещане на онлайн магазина, изразяващи идентичността на марката.
Но от 2002 насам Google не успява да създаде цялостна визия за онлайн пазаруването на платформата си. Те опитват да конкурират услугата за доставки в същия ден на Amazon, но това не се получило поради огромните разходи. Опитали да създадат и партньорства с големи марки, които се провалили заради липсата на продажби. Те построили свой собствен сайт за онлайн продажби, за да направят пазаруването на стоки, намерени чрез Google търсене по-лесно, но дори това не успяло да откъсне потребителите от пазаруването в Amazon.
През последната година Google нае Бил Реди, бивш главен оперативен директор на PayPal, да оглави преработването на стратегията за онлайн пазаруване. По същото време, управителят на Google, Сундар Пичай, е предупредил старшите мениджъри, че обновяването на стратегията може да предизвика краткосрочно намаление на приходите от реклами, но е помолил всички екипи да подкрепят усилията за електронна търговия, тъй като това е приоритет на компанията, разказват двама приближени, поискали да останат анонимни.
Когато пандемията увеличи интереса към онлайн пазаруването, Google премахна всички такси за продавачите, което им позволи да обявят продуктите си за продажба безплатно. Три месеца след наемането на Реди, Google обяви, че безплатните обяви на продуктите ще бъдат показвани на главната страница на търсачката. След това Google направи така, че купувачите да бъдат пренасочвани директно към сайтовете на продавачите, без допълнителни комисионни. Те също така отвориха платформата си за Shopify, PayPal и други, така че търговците да имат достъп до удобствата за управляване на наличностите и обработване на плащанията, с които са свикнали.
Партньорството с Shopify е особено ценно, тъй като стотици хиляди малки бизнеси са се регистрирали за софтуерната платформа по време на пандемията. Според маркетингово проучване за миналата година, около 9% от онлайн продажбите в САЩ са се случили в магазини на Shopify. Това е ръст от 6% в сравнение с предишната година, като повече продажби са се случили единствено в Amazon – 37%.
Бил Реди върви по тънката линия що се отнася до Amazon, който е голям купувач на реклами в Google, но той изяснява, че доминацията на Amazon в електронната търговия представлява заплаха за други търговци. „Никой не иска да живее в свят, в който има едно единствено място за пазаруване, а и търговците не искат да са зависими от правила“, заявява той в интервю.