В отговор на статии на Times Google смяна своя алгоритъм, като част от голяма промяна в начина, по който търсачката контролира вредното съдържание.
В продължение на много години порочният кръг се върти: Уебсайтовете търсят и публикуват груби и непроверени оплаквания за предполагаеми измамници и сексуални хищници. Хората клеветят враговете си. Анонимните публикации се появяват след това в резултатите на Google и опетняват имената на невинни. След това уебсайтовете взимат от жертвите хиляди долари, за да свалят публикациите.
Този кръг на клевета е доходоносен за уебсайтовете и свързаните с него посредници и опустошителен за жертвите. Сега Google се опитва да прекъсне цикъла.
Компанията планира да промени алгоритъма си за търсене, за да предотврати появата на уебсайтове, които работят под домейни като BadGirlReport.date и PredatorsAlert.us, в списъка с резултати, когато някой търси името на човек.
Google също наскоро създаде нова концепция, която наричат „известни жертви“. Когато хората докладват на компанията, че са били атакувани в сайтове, които таксуват за премахване на публикации, Google автоматично ще потисне подобно съдържание, когато се търсят имената им. „Известни жертви“ включва също хора, чиито голи снимки са публикувани онлайн без тяхното съгласие, което им позволява да поискат потискане на явни резултати, свързани с техните имена.
Промените – някои вече са направени от Google, а други са планирани за следващите месеци – са отговор на скорошните статии на New York Times, документиращи как индустрията на клеветите преследва жертвите с неволната помощ на Google.
„Съмнявам се, че ще бъде перфектно решение, със сигурност не веднага. Но мисля, че наистина трябва да има значително и положително въздействие “, казва Дейвид Граф, вицепрезидент на Google за глобалната политика и стандарти и доверието и безопасността. „Не можем да контролираме мрежата, но можем да бъдем отговорни граждани.“
Това представлява важна промяна за жертвите на онлайн клеветите. Google, който отчита около 90 процента от глобалното онлайн търсене, исторически се противопоставяше на това човешката преценка да играе роля в търсачката, въпреки че през последните години се поддава на нарастващ натиск за борба с дезинформацията и злоупотребите, които се появяват в горната част на резултатите при търсене.
Отначало основателите на Google възприеха алгоритъма му като безпристрастно отражение на самия интернет. Той използва анализ, наречен PageRank, кръстен на съоснователя Лари Пейдж, за да определи достойнството на даден уебсайт, като оцени колко други сайтове са свързани с него, както и качеството на тези други сайтове и т.н.
Философията беше: „Ние никога не се намесваме в търсенето, няма начин как. Ако започнем да пипаме резултатите от търсенето, вече няма да сме неутрални“, казва Даниел Ситрон, професор по право в Университета на Вирджиния. Преди десетилетие професорът притисна Google да блокира така нареченото отмъстително порно, за да не се появи в търсене на нечие име. Фирмата първоначално оказа съпротива.
Ранните намеси на Google в резултатите от търсенето бяха ограничени до неща като уеб спам и пиратски филми и музика, както се изисква от законите за авторското право, както и финансово компрометираща информация, като номера на социалното осигуряване. Едва наскоро компанията неохотно заигра по-активна роля за пречистване на резултатите от търсенето на хората.
Най-забележителната санкция дойде през 2014 г., когато европейските съдилища установиха „правото да бъдеш забравен“. Жителите на Европейския съюз могат да поискат това, което смятат за неточна и неподходяща информация, да бъде премахнато от търсачките.