fbpx

Изкуственият интелект е една от най-нашумелите теми в модерните информационни технологии. Той вече играе важна роля в много аспекти от нашият живот, като започнем от поправянето на думи в Гугъл и стигнем до сериозните „играчи“ на финансовият пазар. В тази статия ще ви разкажа как една игра ме запали да разбера повече и да се занимавам с него.

Моят път към изкуственият интелект, както и в много други сфери, започна с игрите. По-специално, с една древна китайска игра на име „Го“. Това е интересна абстрактна игра за двама играчи, подобна на шаха, където всеки един от играчите се редува да постави пул с черен и бял цвят на пресечните точки на 38 линии върху дъска.

Правилата на играта са лесни. Всеки играч поставя по един пул на ход или решава да пропусне ход. Ако един пул бъде заграден от четирите си страни (отгоре, отдолу, отляво и отдясно), той бива премахнат, а играта печели този, който е заградил по-голяма част от дъската, след като и двамата играчи са решили да пропуснат своя ход.

В Китай, Корея и други източно-азиатски държави съществуват школи за тази игра, където хора посвещават целия си живот на изучаването й и съответно стават невероятно добри играчи. Традицията започва от древността, където тя е замествала дори реални битки, като конфликтите са се решавали на игри на „Го“. Един от най-добрите съвременни играчи е южнокореецът Ли Седол, роден през 1989 година в Синан.

Въпреки простите правила, липсата на ограничение на ходовете (всеки може да постави пул на което място си поиска) прави възможните комбинации за ход, много повече от тези на шаха – в който и да е момент от играта. За пример ще ви кажа, че само за първия ход играчът има 361 възможни варианта, а вторият след него 360 (тъй като не може да постави пул на заето поле), което прави 129 960 комбинации само за първия ход. За сравнение, в шаха за първият ход има само 400 възможни комбинации. Това прави пресмятането на всеки възможен ход на „Го“, не само практически, но и теоретически невъзможно за някакъв по-смислен период от време.

По тази причина на изследователите в Гугъл „Дийп Майнд“, през 2016-та година им се налага да разработят нов метод за решаване на тази сложна игра. Те използват метод за машинно обучение, известен като „Reinforcement Learning“, като на машината се дават само правилата на играта, награда когато победи или наказание при загуба. Така машината сама „измисля стратегии“, без да се съобразява със създадените от професионалните играчи. Това изисква множество разигравания и съответно голяма изчислителна мощ, за да бъдат реализирани.

След дълъг период, наречен „тренировка на изкуствения интелект“, алгоритъмът изгражда вероятностен модел за преценяване на ситуации в реално време, на база изиграните игри. Така той може да предвиди, използвайки постижима изчислителна мощ, най-вероятните ходове на противниковия играч и как да им се противопостави, за да получи предимство. По късно същата 2016 година е организирана игра на този алгоритъм (или Изкуствен интелект) срещу вече споменатия тогавашен шампион – Ли Седол. Изкуственият интелект печели триумфално 4:1. Това изуми всички, тъй като специалистите смятаха, че човек ще остане непобеден на „Го“ от компютър поне до 2050 година.

В това точно се изразява и моето възхищение към изкуствения интелект. Преди не повече от пет години тази тема изглеждаше постижима далеч в бъдещето, а сега той е неотменна част от живота ни. Участва в персонализираното рекламиране, оценка на рискове, дори вече играе и на финансовия пазар, но това ще остане тема за други статии.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"