fbpx

7 въпроса за Евро 7

Чрез Euro 7 Европейската комисия се стреми да разшири настоящите стандарти за емисии на замърсители Euro 6. Но какво е въздействието на Евро 7 в реалния свят върху околната среда, потребителите, промишлената конкурентоспособност и не само? Фокусирайки се върху факти и данни, европейската автомобилна индустрия задава (АСЕА) 7 въпроса относно Евро 7.

Продуктивно или контрапродуктивно за околната среда?

В ЕС е постигнат значителен напредък по отношение на намаляването на замърсяването на въздуха от превозните средства съгласно настоящите стандарти Euro 6. Едва ли Евро 7 ще окаже по-голямо въздействие, а може дори да е контрапродуктивен, тъй като рискува да забави обновяването на автопарка.

Между 2014–2020 г. стандартите Euro 6 осигуряват 25% намаление на общите емисии на азотни оксиди (NOx) от автомобили и микробуси по пътищата на ЕС и 36% намаление от тежкотоварни превозни средства.

Въздействието на Евро 6 се препятства от високия дял на по-старите превозни средства, които все още са в движение. Например, осем години след Евро VI, камионите преди Евро VI все още представляват три четвърти от общия брой камиони по пътищата на ЕС и 92% от азотните оксиди (NOx).

Предложението за Евро 7 ще намали само емисиите на NOx от пътния транспорт с по-малко от 4% за леки автомобили и микробуси (в сравнение с нивата на Евро 6) и с около 2% за камиони. Но това ще изисква значителни човешки и финансови ресурси.

Без да се занимава с по-старите превозни средства, Евро 7 ще има едва забележимо въздействие върху емисиите на NOx от пътния транспорт.

Помощ или пречка за декарбонизацията?

Всички инвестиции на автомобилната индустрия са насочени към декарбонизиране на автомобилния транспорт, което ще ни позволи да постигнем климатична неутралност и да се справим с качеството на въздуха. Предложението за Евро 7 рискува да превърне зеления преход в по-далечна перспектива. Европейската автомобилна индустрия инвестира максимално работна сила и капитал за подобряване на технологиите с нулеви емисии, като отделя над 250 милиарда евро за електрификация. Електрификацията, наред с разработването на алтернативни горива, е най-ефективният начин за намаляване на емисиите на CO2 от автомобилния транспорт. Освен това е най-ефективният начин за минимизиране на емисиите на замърсители и следователно за подобряване на качеството на въздуха. Европейската автомобилна индустрия спешно се нуждае от рационализиран, холистичен подход към масивния преход с нулеви емисии.

Евтино или скъпо?

Предложението за Евро 7 е сложна и скъпа реформа. Това ще доведе до по-високи цени за потребителите и операторите, които рискуват да задържат своите по-стари, по-замърсяващи превозни средства за по-дълго време. Това би било пагубно за околната среда и разрушително за производителите на превозни средства.

Би довело и до значителни разходи за европейската автомобилна индустрия, логистични компании и потребители, като по този начин ще навреди на и без това крехката европейска икономика. Всъщност предложението за Евро 7 вероятно ще увеличи средната покупна цена на нов автомобил с 2000 евро.

Спазването на Euro 7 ще означава увеличени разходи за:

  • всички допълнителни разходи за изследване, развитие, производство и тестване;
  • големи нови тестови съоръжения;
  • много по-широки гранични условия в новите тестове Euro 7, изискващи допълнителни тестове на пътя, допълнени от нови, вътрешнолабораторни тестови симулации на емисиите при реално шофиране (RDE).

Лесно или трудно?

Вместо просто да актуализира разпоредбите Euro 6/VI, предложението Euro 7 е много по-строго за леки автомобили и микробуси и представлява цялостна промяна за камионите – което включва милиарди евро инвестиции. Евро 7 не е обикновена „актуализация“ на предишните разпоредби евро 6/VI, а значително засилва правилата за леки и лекотоварни автомобили.

За тежкотоварни превозни средства това е цялостен ремонт с повишени изисквания за спазване –  както на ограниченията на емисиите на отработени газове, така и на тестовете. Предложенията за изпитване на Евро 7 са нереалистични, тъй като те разширяват условията на изпитване на пътя до статистически нерелевантни – а не ежедневни – ситуации на шофиране. От друга страна, условията за тестване на Euro 6 са подходящи за леки автомобили, микробуси и камиони. Евро 6/VI покрива над 95% от статистически възможните събития и условия при шофиране на пътя.

Разпоредбите Euro 6/VI предоставят превозни средства с изключително ниски емисии на замърсители от отработените газове там, където има значение – на пътя. Връщането към ефективните условия за изпитване Euro 6 би позволило на производителите да се съсредоточат върху предоставянето на по-амбициозни намаления на емисиите, вместо да спазват нови екстремни и статистически нерелевантни условия на изпитване.

Повече или по-малко строг от другите световни стандарти?

ЕС вече има един от най-всеобхватните и строги подходи към емисиите на замърсители в световен мащаб. Най-модерната технология означава, че емисиите на отработени газове са едва измерими.

Най-новите стандарти – Euro 6/VI – бяха въведени от 2014 г. Оттогава са предприети допълнителни стъпки като част от Euro 6 за автомобили и микробуси за допълнително намаляване на азотните оксиди (NOx) и емисиите на замърсители от частици при реални условия на шофиране. Емисиите, измерени на пътя с помощта на преносими системи за измерване на емисии (PEMS), вече са на едва измеримо ниво. Евро VI засили границите на броя на частиците (PN) и разшири процедурите за съответствие на тестовете, като също така осигури ниски емисии.

Китай, Япония и Съединените щати също имат разпоредби за намаляване на емисиите от превозните средства, но те не са толкова строги, колкото тези в ЕС. Например подходът на САЩ е по-малко строг от този на ЕС в редица случаи:

  • Граничните стойности на емисиите, постигнати от превозни средства в САЩ, се измерват чрез контролирани лабораторни тестове, а не според променливостта на шофиране по пътищата.
  • Ограниченията се основават на средния брой нови автомобили, продадени от производителите, вместо да се прилагат за всяко едно продадено превозно средство, както е в ЕС.
  • САЩ нямат ограничения за емисиите на ултра фини частици.

Реалистични или нереалистични срокове?

Европейската автомобилна индустрия се нуждае от подходящо време за разработване и внедряване на технологии за намаляване на емисиите в нови превозни средства. В настоящия си вид предложението за Евро 7 съдържа нереалистични срокове от инженерна гледна точка.

Евро 7 едва ли ще бъде приет преди края на 2024 г. Новите разпоредби ще влязат в сила през юли 2025 г. за леки автомобили и микробуси и юли 2027 г. за камиони. Това ще остави само няколко месеца за новите автомобили да отговарят на изключително строги нови разпоредби. За такива големи промени са необходими поне три години.

Предложението не предоставя достатъчно време за разработване, проектиране, тестване и типово одобрение на всички модели и варианти на двигатели с вътрешно горене и електрически превозни средства, обхванати от Евро 7. Органите за типово одобрение няма да имат капацитета да се справят с очакваното нарастване на исканията за одобрение. Това на практика би довело до спиране на продажбите на много превозни средства.

Колкото по-кратко е времето за доставка, толкова по-голямо ще бъде увеличението на разходите за превозни средства поради краткосрочния ограничен капацитет на доставчика.

Добро или лошо за конкурентоспособността на индустрията?

Европейската автомобилна индустрия е водещ двигател на икономическия растеж на ЕС. Предложението за Евро 7 означава, че определени модели и сегменти на превозни средства вече не могат да се произвеждат в ЕС, което рискува напредъка на индустрията в зеления преход. Предложението за Евро 7 рискува да забави прехода към транспорт с нулеви емисии, което ще позволи на ЕС да постигне своите амбициозни цели в областта на климата и в същото време да подобри качеството на въздуха.

Необходими са значителни нива на инвестиции, за да се спазят нереалистичните срокове на предложението за Евро 7. Отрицателното икономическо въздействие ще навреди на глобалната конкурентоспособност на автомобилната индустрия в ЕС.

Други големи икономически региони създават привлекателна инвестиционна среда за транспортната индустрия. Вместо регулиране, те стимулират пътя си към нулеви емисии. Предложението за Евро 7 идва в момент, когато САЩ създават политическа рамка за ускоряване на прехода към алтернативи без изкопаеми горива.

Европа се нуждае от рационализирана и цялостна стратегия на ЕС, която стимулира значителни инвестиции в транспорт с нулеви емисии в Европа и произведен в Европа.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"