fbpx

Близостта – естествена среда за ученето

Пандемията, предизвикана от COVID-19 от една страна докосна всички ни, но също така ни постави в изолация. Това се превръща в най-голям проблем в образователния сектор и еволюцията в изкуството на преподаване и учене. В новинарските статии се съдържат най-новите учебни платформи и инструменти, но много по-малко внимание се отделя на единствената човешка потребност, от която пандемията ни отказа: класическото присъствено учене в реално време.

„Бях свидетел на това от първа ръка в Джуниър Ачийвмънт България, където организирахме обучение по предприемачество за глухи младежи през юли като част от проекта „NEETs в предприемачеството“, помагаща на младите хора в цяла Европа да започнат работа или бизнес“ – разказва Милена Стойчева, председател на инициативата. „Поради пандемията, ние можехме да настаним само осем млади предприемачи и двама преподаватели в една стая за това много важно обучение, което изгражда основи на самочувствие и лидерски умения.“

Глухите млади хора са особено ощетени от пандемичните мерки. Разговорите на жестови езици са трудни за използване през видеоконференция. Разстоянието между хората затруднява дешифрирането на жестовете, докато четенето на устните е невъзможно, когато всички носят маска. COVID-19 по същество направи света неразбираем за общността на глухите.

Да, знаем, че социалното дистанциране засега ще остане и светът трябва да се адаптира. Някои от нашите студентски екипи са водещи в намирането на решения, напр. използване на технология за увеличаване на продажбите на МСП или използване на мобилно приложение, което да помогне на болниците с липса на персонал да подобрят здравеопазването си.

И все пак не бива да забравяме, че преподаването е свързано с това да бъдеш близък с някого. Точно по този начин се учим най-добре в ранна детска възраст и продължаваме да учим през целия си живот и дори в напреднала възраст. COVID-19 не трябва и няма да има право да променя това!

И така, как да върнем преподаването в реално време в нашите класни стаи и пансиони? Ето няколко съвета, базирани на подхода Build-Measure-Learn, неразделна част от метода за стартиране на Learn Ries на Eric Ries, който се практикува в предприемаческата общност:

Изграждане – Трябва да възстановим нашите учебни пространства, съзнавайки новите предизвикателства и нужди. Със сигурност новите архитектурни проекти, обезопасени срещу вируси, както и обширни модернизации и реконструкции на сгради може да са важни. Но можете да започнете с по-малко, създавайки „минимален жизнеспособен продукт“ (MVP) за това, как може да изглежда вашето пространство. Преместете бюрата и столовете наоколо. Отделете места, където да се срещнете, да се поздравите и да ударите лакти. Подредете учебния си набор от инструменти, който включва всеки физически обект в стаята ви. Винаги оставяйте хората да могат да се изправят и да се движат, за да се учат с „краката си“ (кинетичните преживявания са важни за нашите тренировъчни процедури). Поставете сигнали и напомняния за хората да си мият ръцете или да носят маски, когато е необходимо. Знанието как се разпространява вирусът е важно.

Мярка – Винаги трябва да се стремим да измерим това, което е важно за ученето, като анкетираме нашите ученици и участници в обучението. Ако PCR тестването преди обучение не е осъществимо, може да е възможно да се създадат проучвания, които да помогнат на хората да диагностицират самостоятелно нивата си на скорошна комуникация, както и готовността си да поемат рискове. Много университети и училища проектират хибридни системи за близко и дистанционно обучение, позволяващи максимална защита на тези, които трябва (като нашите глухи предприемачи) или искат да участват в обучения на живо.

Научете – След всяко лично обучение, събирайте отзиви и данни от участниците. Чувстваха ли се в безопасност? Подходящи ли са средата и ситуацията за учене? Би ли работила една виртуална или онлайн сесия също толкова добре? Включете резултатите и ги използвайте, за да проектирате по-добре следващото обучение.

В заключение не знаем колко дълго ще продължи настоящата ситуация и как ще изглежда новата ни цифрова нормалност. И все пак трябва да се борим за правото си да се събираме и да учим. През 20 век направихме грешката да проектираме градове в контекста на уединението на автомобила. Нека не правим същата грешка през 21 век. Ученето е свързано с близостта на хората и идеите, а не със социалното дистанциране.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"