fbpx

Италия иска да построи най-дългия мост в света

Древните римляни са мечтаели да построят мост, свързващ континента със Сицилия над бурните води на Месинския проток. Повече от две хиляди години по-късно правителството на Мелони иска да поднови този напълно луд проект, напук на всички екологични съображения, без да се страхува нито от земетресения, нито от мафията, отбелязва репортаж на Capital.fr.

Това е мечта, стара почти колкото Италия. Гигантски висящ мост, свързващ Ботуша със Сицилия през Месинския проток. Ако във Франция има поговорка „да чакаме на кокошките да им поникнат зъби“, то италианската гласи да чакаме мостът до Сицилия да бъде завършен. Но изглежда, че този път въпросът се обмисля сериозно. Указ на правителството на Джорджия Мелони, гласуван миналия месец, бележи подновяването на този проект, датиращ от епохата на римляните, когато консулът Луций Цецилий Метел (251 г. пр. н. е.) се опитвал да върже хиляди бъчви и дънери, за да може по тях да мине стадо от 100 слона по време на пуническите войни.

Днес няма война, ако не говорим за идеологическа такава. Защото това, което може да се превърне в най-дългия висящ мост в света, повдига въпроси както за мафията, така и от екологичен характер. Възмущението е срещу Матео Салвини, понастоящем министър на транспорта, че с лека ръка пренебрегва всички проблеми. Мостът му ще бъде с дължина 3,2 км, на 74 м над морето, с 600 м навигационен канал, магистрала с 8 ленти, включително 2 аварийни, и няколко железопътни линии, разположени в средата на конструкцията. Всеки час 6000 коли и камиони ще могат да пресекат морето, както и 200 влака дневно. Всичко това за общо 11,25 милиарда евро. Грандиозно? „Ще струва повече да не построим моста, отколкото да го построим“, отвръща Салвини.

Зона на активни сеизмични процеси

Ако можем да вярваме на Микеле Лонго, директор на конструктурския отдел на Webuild, компанията, която ще бъде натоварена с проекта, само строителната фаза ще допринесе с 2,9 милиарда евро за БВП и ще осигури заетост на 100 000 души и на 300 доставчици. Още повече, че „голямата част от тези хора ще дойдат от районите на Сицилия и Калабрия, където нивото на безработица е високо“. През 2006 г. строителната компания Webuild спечели търга, преди проектът да бъде изоставен след разпадането на правителството на Берлускони. Но сега Салвини уверява: този път нищо и никой няма да попречи на моста Месина.

През Месинския пролив минава гигантски земен разлом, който е причинил най-разрушителния сеизмичен трус, регистриран досега в Европа. През 1908 г. земетресение с магнитут 7,1 по скалата на Рихтер уби повече от 100 000 души и предизвика цунами, опустошило крайбрежните райони на Калабрия и Сицилия. Без паника, отговаря министърът на транспорта: мостът ще може да издържи земетресение с магнитуд 7,5.

Под сянката на мафията

А мафията? Трябва да си припомним, че калабрийската Ндрангета и сицилианската Коза Ностра, две от най-мощните престъпни организации в света, имат почти неограничена власт в Южна Италия и яростно се противопоставят на проекта. Отделно е по-лесно да се царува, така че двете противопоставящи се организации предпочитат всяка да запази своя периметър. „Не се страхувам от криминално проникване“, отново отговаря Матео Салвини. „Ще можем да гарантираме, че там ще работят най-добрите италиански, европейски и световни компании. Ще има контролни органи, върху чието изграждане вече работим и които ще следят за всяко евро, инвестирано в моста.“

А разрушителното въздействие върху околната среда (морската зона е защитена)? Мостът „ще мине отгоре“, иронизира Салвини. А прекъсването на миграционните пътища на стотици хиляди птици между Африка и Европа? Те ще си намерят друг път, „това е естествената еволюция“ – министърът на транспорта изглежда има отговор на всичко.

Все още остава открит въпросът за времето. Проектната част се очаква да отнеме осем месеца, отговаря Webuild, докато за строителството на моста ще са необходими малко повече от шест години. Президентският мандат в Италия продължава седем години… Достатъчно дълъг е, за да започне проектът, но това трябва да стане бързо. Твърде бързо? Указът на Мелони ще влезе в сила през юни и нейният министър обещава да действа незабавно; защото едно е сигурно… Салвини знае как да плува в бурни води.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"