Авиокомпаниите вероятно ще се качат на гребена на по-бързо от очакваното възстановяване и ще обсъдят начини за превръщане на ангажиментите за климата в действия. Това ще е сред темите на предстояща следващата седмица среща на върха, информира Ройтерс.
Влиятелната Международна асоциация за въздушен транспорт (IATA) провежда годишната си среща на 4-6 юни с участие на много от нейните 300 превозвачи, които се радват на по-високи цени след пандемията, смекчени само от недостига на самолети и провалените вериги за доставки.
В дългосрочен план авиокомпаниите са и под натиск да изложат на срещата на върха как ще постигнат целта за нулеви нетни емисии през 2050 г.
Изпълнителният директор на Qatar Airways Акбар Ал Бейкър миналата седмица постави под съмнение дали целта може да бъде постигната, цитирайки неадекватното производство на алтернативно устойчиво авиационно гориво (SAF). Той обаче подчерта, че самолетите от ново поколение са по-чисти от тези, които са заменили. Също така има малък консенсус относно това кой трябва да плати за увеличаване на производството на SAF, докато еколозите казват, че плановете са погрешни.
Срещата на авиокомпаниите в Истанбул също за първи път ще обсъди емисиите, различни от CO2, като обратните следи от самолети (кемтрейлс).
Базираната в Брюксел екологична група T&E заяви, че авиокомпаниите са отложили действията си срещу ивиците от конденз, които според учените могат да създадат вреден ефект на затопляне. Авиокомпаниите твърдят, че избягването на обратните следи може да доведе до изгаряне на повече гориво и освобождаване на повече CO2.
След като глобалните авиокомпании се взряха в бездната с кумулативни загуби от 190 милиарда долара и увеличени дългове по време на пандемията, тяхната среща на върха бележи повратна точка за индустрията с 800 милиарда долара, която се очаква да се върне на печалба тази година, коментира агенцията.
„Все още има силно доверие в търсенето на авиация и това е… тенденция в целия свят“, казва пред инвеститорите главният изпълнителен директор на Qantas Алън Джойс, ветеран кризисен мениджър, който ще присъства на последното си събиране на IATA, преди да се пенсионира през ноември.
Глобалното напрежение, включително войната в Украйна и икономическата несигурност, не успяха да ограничат продажбите на авиокомпаниите, което кара експертите да обявят възстановяването за по-трайно от миналогодишното „Пътуване на отмъщението“.
„Търсенето на пътувания е на рекордни нива, тъй като хората не само наваксват три години непътуване, но поставят пътуването и преживяванията на първо място в списъка си с желания“, изтъква експертът Пол Чарлз, основател на The PC Agency. „Цените също ще продължат да бъдат високи“, прогнозира Чарлз.
На фона на постоянно подобряваща се ситуация, IATA трябва да актуализира широко наблюдаваните индустриални прогнози на тазгодишното събитие, чийто домакин са турските Pegasus Airlines. Това е сред първите случаи, когато нискобюджетна авиокомпания ръководи събирането, чиято формалност и редици от делегации в стила на ООН отразяват корените на IATA като международна организация от държавни превозвачи. Нискотарифните превозвачи се смятат за едни от най-големите печеливши от пандемията COVID-19 поради по-голямата си гъвкавост.
В момента IATA очаква цялата индустрия да се върне към печалба от 4,7 милиарда долара през 2023 г. от загубата от 6,9 милиарда долара за миналата година. Вътрешните пътувания възвърнаха нивата си отпреди пандемията и общият пътнически трафик е нараснал с 46% през април, посачва групата в четвъртък.
Въпреки силните летни резервации, много анализатори казват, че рисковете остават. А въздушният транспорт остава на огневата линия на еколозите и някои политици, особено в Европа.
Ръководителят на най-голямата компания за лизинг на самолети в света, главният изпълнителен директор на AerCap Енгъс Кели, коментира пред Ройтерс в навечерието на срещата, че ограниченията в доставките могат да продължат „много години“. Междувременно петролът остава с 20% над нивата отпреди кризата и мнозина се чудят колко дълго потребителите могат да пренебрегват нарастващите разходи за заеми.