fbpx

Мнозинството в парламента удължи мандата на членовете на КЗК

Очаквано, парламентът удължи с две години мандатът на Комисията за защита на конкуренцията, след като на второ четене прие промени в Закона за защита на конкуренцията.

По този начин мандатът на председателя, зам.-председателя и членовете е удължен от 5 на 7 години.

Друга промяна, приета на първо четене, позволяваше членовете на комисията веднага да бъдат избрани за нов 7-годишен мандат след изтичането на вече удължения настоящ. От ГЕРБ обаче се отказаха от тази опция.

Така, мандатът на настоящите седем души в КЗК, изтичащ през юни 2021 г., е удължен до 2023 г.

Припомняме, предложението за удължаване на мандата дойде от самите членове на КЗК с мотива – съгласуване на българското законодателство с европейското.

Опозицията от БСП гласува против и остро се противопостави на решенията. Крум Зарков, цитиран от „Дневник“, попита реторично за какво от свършеното се награждават по този начин членовете на КЗК.

Други гласувани промени в закона предвиждат КЗК да има правомощието да обискира частни домове на управители и служители на фирми, разследвани за нарушения на Закона за защита на конкуренцията.

Гласуван е и списък с 12 забранени нелоялни търговски практики между търговците и доставчици на селскостопански и хранителни стоки:

1. плащане от купувач на доставчик:

а) по-късно от 30 дни след изтичането на договорения срок за доставка, в който доставките са направени, или по-късно от 30 дни след датата на определяне на платимата сума за този период на доставка, в зависимост от по-късната дата, по договори за редовна доставка на нетрайни селскостопански и хранителни продукти и други селскостопански и хранителни продукти; за целите на сроковете за плащане договорените срокове за доставка във всеки случай са не по-дълги от един месец;
б) по-късно от 30 дни след датата на доставка или по-късно от 30 дни след датата на определяне на платимата сума считано от по-късната дата, по договори, които не предвиждат условия за редовна доставка на нетрайни селскостопански и хранителни продукти и на други селскостопански и хранителни продукти;
в) в случаите на чл. 37б, ал. 1, т. 1, букви „а” и б”, за дата на определяне на платимата сума се приема датата на издаване на фактурата или датата на получаването й от купувача;

2. отказ на купувача от поръчки за нетрайни селскостопански и хранителни продукти с по-малко от 30 дни предизвестие, така че да не може основателно да се очаква доставчикът да намери друг начин за търговска реализация или за употреба на тези продукти;

3. едностранна промяна от купувача на условия по договора, свързани с честотата, метода, мястото, времето или обема на доставката или снабдяването, стандартите за качество, условията на плащане или цените, срока, както и по отношение на предоставянето на услугите, посочени в чл. 37в;

4. искане на купувача от доставчика на плащания, които не са свързани с продажбата на селскостопански и хранителни продукти на доставчика;

5. искане от купувач за плащане при влошаване на качеството, бракуване и/или  липси на селскостопански и хранителни продукти, които са настъпили в помещенията на купувача или след като собствеността е прехвърлена на купувача, когато това не се дължи на небрежност или по вина на доставчика;

6. отказ от купувач да потвърди в писмен вид условията по договора, за които доставчикът е поискал писмено потвърждение, с изключение на случаите, когато договорът за доставка се отнася за доставянето на продукти от член на организация на производителите, включително кооперация, на организацията на производителите, в която доставчикът членува, ако устройственият акт на тази организация на производителите или правилата и решенията, установени в устройствения акт или произтичащи от него, съдържат разпоредби с действие, сходно с действието на условията по договора за доставка;

7. неправомерно придобиване, използване или разкриване от купувача на търговска тайна на доставчика по смисъла на Закона на защита на търговската тайна;

8. предупреждаване от купувача за предприемане на ответни търговски действия срещу доставчика или предприемането на такива действия, ако доставчикът упражнява своите договорни или законни права, включително като подава жалба или сътрудничи в проучване по реда на настоящата глава;

9. искане от купувача за компенсация за разходите по разглеждане на жалби на клиенти, свързани с продажбата на продуктите на доставчика, въпреки че не е налице небрежност или вина от страна на доставчика;

10. забрана или ограничаване от купувача на доставчика по договора да предлага или да закупува стоки или услуги на или от трети лица;

11. забрана, ограничаване или налагане на санкции от купувача на доставчика по договора за предоставяне на същите или по-добри търговски условия на трети лица;

12. едностранно и неоснователно прекратяване на договора от купувача или прекратяване без предизвестие в разумен срок, достатъчен за доставчика да покрие инвестиционните си разходи и с оглед на предишните търговски отношения на страните по договора.

Комисията бе сред „основните играчи“ в сделката за придобиване на ЧЕЗ, като първо отказа „Еврохолд“ да купи българските активи и бизнеса тук на компанията, а след година разреши сделката. Междувременно изтече и записът с гласа, приличащ на премиерския, от който става ясно, че върху регулаторите се оказва правителствен и политически натиск.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"