fbpx

Световното първенство в Катар има своя икономичеки шампион – Китай

Въпреки полемиките, Световното първенство по футбол остава добро поле за компаниите, които се осмеляват да се рекламират в Катар. Такъв е случаят с китайските фирми. Въпреки, че не участва в надпреварата, Китай е номер едно в категорията „спортен бизнес“, пише RFI.

Китайският национален отбор претърпя провал в квалификациите за първенството, а китайските футболни фенове бяха възпрепятствани да присъстват на него заради Ковид-ограниченията. Само няколко хиляди билета бяха закупени от Китай, в сравнение с 40-те хиляди 4 години по-рано в Русия. Въпреки това, Китай присъства навсякъде по катарските стадиони. Около 70% от произведените продукти, свързани с Мондиала, идват от работилницата на света. Талисмани, фланелки, топки, свирки, знамена и други фенски артикули заливат не само Катар, но и големите футболни нации като Аржентина, Испания или Бразилия.

Освен това Китай построи значителна част от съоръженията за събитието

Такъв е случаят с престижния стадион в Лусаил, където ще се проведе финалът. Той е изграден съвместно с катарска компания; изображението му дори стои на новата банкнота от 10 риала, емитирана от Катар. Китай също така предостави фотоволтаични панели, построи слънчева централа с мощност 800 мегавата (първата електроцентрала в емирството, която не работи с изкопаеми горива), осветителното оборудване за стадионите, електрически автобуси и дори седалки с възможност за охлаждане. Бяха изградени инфраструктури, които допринасят за „озеленяването“ на това Световно първенство, което предизвиква множество спорове, наред с другите неща, и от гледна точка на екологията. Заради скандалите около строителните обекти, където загинаха хиляди работници, множество големи западни компании се отказаха да партнират с Катар. Това беше твърде рисковано за имиджа им. Китайските компании обаче нямат подобни скрупули, дори напротив. Те се втурнаха да запълнят оставената ниша.

Китай, по размера на участието си, е най-големият спонсор на първенството

По този показател той изпреварва дори САЩ и Катар. Заради кризата с Ковид, броят на китайските компании, които участват е с около 20 по-малко, отколкото преди 4 години на първенството в Русия. Но сумите са колосални. Най-голям принос в бюджета на Световната купа имат пет китайски компании, които не са непременно много известни в останалия свят. Panda, конгломерат, който включва недвижими имоти, финанси и култура, е най-щедрият. Той има договор с ФИФА до 2030 г. След тях са Mengniu, вторият най-голям производител в Китай на млечни продукти, производителят на домакински уреди Hisense и производителят на смартфони Vivo.

Имаме ли вече идея какви са икономическите ползи за Китай от това участие?

Първи положителен знак: търговията между Китай и Катар е скочила с 60% за една година. За първите три тримесечия на 2022 г. стокообменът между двете страни възлиза на 22 милиарда долара. Съвместните предприятия в по-голямата си част са насочени към вътрешния пазар. С китайската публика, която много обича футбола, те се надяват първо да увеличат известността си и, защо не, да спечелят нови клиенти благодарение на тази мега рекламна кампания.

Това интензивно участие, което се вижда в целия свят, може също да улесни тяхното излизане на чуждестранните пазари в бъдеще. Китай, подобно на Катар, гледа на футбола като на универсален език. Той е идеална среда за създаване на положителен имидж, за демонстриране на технологични възможности и просто на икономическа мощ. Китайците, които все още водят твърде затворен живот, виждат в това събитие преди всичко доказателство, че друг живот е възможен. Резултат, който нито спонсорите, нито властите са предвиждали.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"