Обрат: „Фолксваген“ даде заден за новия завод в Турция

Обрат: „Фолксваген“ даде заден за новия завод в Турция

Коренен обрат със завода на „Фолксваген“ в Турция. Автомобилният концерн отлага решението си за новите мощности на фона на турската операция в Сирия. Това съобщава Handelsblatt, позовавайки се на свои източници.

В последните дни концернът почти приключи разговорите с турската страна за изграждането на завод в близост до град Измир. След началото на турската операция в Сирия обаче ръководството на VW не бърза да подписва договора за строителството.

На 9 октомври турският президент Реджеп Ердоган обяви началото на операция „Извор на мира” в Северна Сирия срещу Кюрдската работническа партия и терористичната група ИДИЛ.

“Ние наблюдаваме ситуацията с голяма предпазливост”, заяви говорител на „Фолксваген“ пред Handelsblatt.

В новия завод в Маниса, разположен близо до пристанището Измир, е запланувано да се произвеждат новите модели „Пасат” и „Шкода Супърб”. Фолксваген ще инвестира в завода 1 милиард евро. С планираните 4000 служители, след 2022 г. заводът трябва да произвежда 300 000 автомобила годишно. За целта „Фолксваген” регистрира дъщерна фирма в Маниса с капитал от 150 милиона евро.

България предлагаше на VW голяма индустриална зона извън София, близо до летището. Теренът на бившия металургичен завод „Кремиковци“ принадлежи на българската „Първа инвестиционна банка” и австрийската компания за недвижими имоти „Соравиа” (Soravia). Българският министър-председател Бойко Борисов обеща да покаже на VW, че ще бъде „най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света”. Премиерът се позова на доброто местоположение за германските инвеститори и много ниските данъци.

Автомобилната индустрия е един от малкото процъфтяващи сектори в България. Според автомобилната асоциация Automotive Cluster България, 65 000 служители в 220 производствени предприятия генерират оборот от 5 милиарда евро. Най-известните инвеститори включват автомобилни доставчици като Magna, Grammer, Festo или Kostal. В страната се произвежда софтуер за Мерцедес – Бенц или спирачки за Порше. Според експерти, автомобилната индустрия на България генерира около 10 % от брутния вътрешен продукт.

Ще сезираме Европейската комисия за неспазването на правилата на общия пазар от Турция, заяви вчепа президентът на България в периода 2012-2017 г. и председател на Автомобилния клъстер в България Росен Плевнелиев. Той е мотивира с факта, че турският президент Реджеп Ердоган е обещал на германския концерн да купува за нуждите на администрацията и неговата Партия на справедливостта и развитието по 100 000 леки коли от новия завод. При цена на най-евтиния модел на марката от 25 000 евро това означава индиректна субсидия от турската държава в размер на 2.5 милиард евро.

„Турция не е член на ЕС, но е член на общия пазар и митническия съюз. Турция трябва да се придържа към правилата на общия пазар, а не го прави. Очаквам сделката с „Фолксваген“ години наред да е пример за неспазване на правилата на общия пазар. И от тази сделка ще има последствия както за концерна, така и за Турция. Очевидното неспазване на правилата на общия пазар трябва да доведе до санкции“, смята Плевнелиев.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"