С настъпването на новата 2020 година дойде поредното увеличение на цената на водата за клиентите на водоснабдителните дружества почти в цялата страна. За жителите на Столицата и обслужваните от „Софийска вода“ АД населени места увеличението бе от 2.58 на 2.77 лева за кубик вода, т.е. увеличение с близо 19 стотинки или 7.21 %.
В края на 2016 година Народното събрание прие решение, с което позволи на водоснабдителните дружества да изготвят инвестиционни планове за следващите четири години, с което им даде възможност да предявяват ежегодно претенции за увеличаване на цената на предлаганите от тях услуги без обществено обсъждане. И така в края на всяка година, на закрито заседание Комисията за енергийно и водно регулиране(КЕВР) се произнасяше за исканата цена и тя влизаше в сила автоматично от 1-ви януари на следващата година. Факт е, че одобряваните от КЕВР нови цени бяха по-високи от първоначално заложените в инвестиционната програма.
Въпреки одобряваните от КЕВР искани увеличения на цената на водата, Софийска вода АД си позволява да манипулира и ощетява своите клиенти по фактури всяка година. Предстои за видим дали това ще се случи и сега.
Схемата на ощетяването се състои в разпределението на количествата потребена вода по стара и по новата – по-висока цена, за периода, съдържащ граничната дата 31 декември. Практиката показва, че от Дружеството не разпределят количеството вода пропорционално на дните преди и след 31 декември.
Кратък конкретен пример:
За периода 8 декември – 9 януари на следващата година, е ясно, че от 8 декември до 31 декември са 24 дни, което отговаря на 72.7% от месечния отчетен период. Ако потребителят е изразходвал 10 кубически метра вода, той би трябвало да заплати 7.27 м3 по старата по-ниска цена. Не така обаче искат от Софийска вода. В подобни случаи от Дружеството искат да бъде заплатен по-малък процент (по-малко количество вода) за този период (около 50% ) и така клиентите ще трябва да заплатят остатъка от своето потребление по новата по-висока цена.
За да бъде реализирано това ощетяване и натоварване на потребителските бюджети е необходимо наличието на няколко условия. Първото от тях е датата 31 декември да не е крайна дата на отчетен период. За целта Дружеството с вътрешно-фирмено решение променя периода, така че това да бъде изпълнено. Второто условие е през този отчетен период да не бъдат извършвани междинни реални отчитания на водомерите. Такива междинни отчети не се извършват от години. Третото условие е да се забави колкото се може по-дълго доставката на фактурите на хартиен носител. Така се скъсява срокът, в който клиентите могат да оспорват цифрите във фактурите си, в следствие на което се намалява и броя на евентуалните жалби. За никого не е тайна, че фактурите на хартиен носител винаги пристигат със закъснение…
Тази „манипулация“ се извършва веднъж годишно през последните години, но пък ефектът й не е маловажен.
Колко печели Софийска вода от това дребно на пръв поглед заобикаляне на математиката?
Това зависи основно от потреблението на всеки клиент, своеволното разпределение от страна на Дружеството на съотношението на количеството вода по стара и по нова цена и размера на увеличението на цената на водата. Според отчетите на Дружеството за последните пет години, на клиентите се фактурират средно 80 милиона кубически метра вода на година или 6.67 милиона кубически метра вода на месец. Средното месечно потребление е между 5 и 15 кубика вода. Изчисления показват, че при горепосочените параметри Дружеството печели допълнително над 320 хиляди лева годишно. Сумата най-малко е достатъчна за бонуси на служителите, например. Тя е несравнимо по-малка от сумата на приходите от увеличението на самата цена. Но въпреки това си остава – кражба.
Още след първото увеличение в началото на 2017 година приходите на Дружеството скочиха от 145 милиона лева на 174 милиона лева или с 29 млн. лева. С всяко едно увеличение тази сума нараства неимоверно при сравнително постоянно потребление от около 80 милиона кубика вода годишно. Ако съберем сумата на приходите само от увеличението на цената на водата за последните 5 години, в края на 2020 година тя ще достигне до 205 милиона лева. Това е един огромен финансов ресурс, който спокойно би могъл да се използва за намаляване на загубите на вода по водопреносната мрежа. Въпреки това тези загуби все още гравитират около 50%, т. е. от Софийска вода не правят нищо по отношение на най-големия бич в сектора – загубите във водопреносната мрежа, проявяващ се в момента в голям брой градове.
Какво биха могли да направят клиентите на Софийска вода, установявайки ощетяващото ги фактуриране?
Те могат да подадат жалба до Софийска вода на хартиен носител в офисите на Дружеството или по електронен път – по електронна поща или през „формата за жалби“ в интернет-страницата на Дружеството. Едва ли от Дружеството ще коригират автоматично или незабавно стойностите във фактурите, уважавайки жалбите. Практиката показва, че жалбоподателите ще получат няколко бланкетни отговора, че всичко е наред, както и ще трябва да доказват математически правотата си.
Съвсем не е ясно защо от дружеството посягат за този допълнителен финансов ресурс от клиентите си, след като от КЕВР им одобряват всяка година исканото увеличение. Дори много по-голямо, ако се сравни текущата цена и цената заложена в предварителните и вече одобрени инвестиционни проекти от преди 2-3 години.
До две-три седмици клиентите на Софийска вода ще получат фактурите си с период обхващащ стара и нова цена. С поредните математически ощетяващи ги акробатики. Много ми се иска от дружеството да са прекратили това допълнително ограбване. Аз лично обаче се съмнявам в това.
Ако се наложи, отново ще принудя дружеството да коригира цифрите във фактурите. А вие?