fbpx

Как интелигентни Hi-Tech системи могат да ни пазят на пътя

Пътните произшествия убиват около 1,3 милиона души и раняват десетки милиони всяка година според Световната здравна организация.
Едно стартиращо предприятие със седалища в Дубай и Детройт е сред онези, които тестват съвременни технологични решения, които биха могли да намалят тези числа.

Компанията „Derq“ разработва системи, за да изследва къде са най-опасните точки на шофирането. Компанията използва комбинация от сензори на пътища, изкуствен интелект и компютъризирани автомобили, за да уведомява водачите за потенциални опасности.

Например, технологията на „Derq“ може да използва крайпътни камери, за да открие дали шофьор се приближава до пешеходец, който не му обръща внимание. След това ще изпрати звукови и визуални сигнали до водача, за да го предупреди за опасността.

Системата може да забележи и лоши шофьори. Крайпътните камери или радари могат да проследяват всеки автомобил, който се приближава до кръстовище, а изкуственият интелект на „Derq“ може да предвиди техните траектории – така че, ако автомобил е на път да премине на червена светлина, софтуерът на „Derq“ може да предупреди другите шофьори.

Компанията казва, че първоначално е фокусирана върху внедряването на своята технология в най-опасните кръстовища. В много градове тези кръстовища вече имат камери, така че Derq се стреми да партнира с градоустройствените органи, за да се възползва от тези камери.

Главният изпълнителен директор Жорж Ауде има магистърска степен по аерокосмическо инженерство.

Докато прави доктората си в сферата на автономни превозни средства (не само автомобили, но и сателити и дронове), той работи върху разработването на технологии, за да направи пътищата по-безопасни и по-интелигентни. „На пазара имаше явна ниша“, каза Ауде пред репортер от CNN.

През 2016 г., пет години след завършването на доктората, патентът на Ауде за „Derq“ е готов и той разказва, че управата на Дубай се е свързала с него, като е заявила, че иска да подкрепи технологията.

В рамките на няколко месеца на „Derq“ беше разрешено да тества технологията си на определени пътни участъци там. Ауде отбеляза, че Дубай има за цел до 2030 г. да използва 25% автономни превозни средства. „Знаехме какво правим, беше приведено в съответствие с много ключови приоритети на Дубай“, каза той.

Освен че предупреждава за опасности, системата на „Derq“ може да помогне за откриване и прогнозиране на задръстванията в трафика, а също така се взаимодейства с разработчици на автономни автомобилни паркове, за да демонстрира как може да се подобри безопасността и да се осигури безпрепятствено придвижване на пътниците“, коментира Ауде.

„Derq“ не е единствената компания, която работи в тази насока. Humaising Autonomy е разработила „платформа за предсказване на намеренията на пешеходщите“, предназначена да направи автономните превозни средства по-безопасни; Driveri е платформа, която анализира шофьорите на търговски превозни средства, за да подобри ефективността им, а Nexyad създава софтуер, който може да бъде вграден в автомобили, за да предупреждава водачите за потенциални аварии.

Тези програми обаче са още в зародиш и не могат на практика да се внедрят в градовете с натоварен трафик.

Джак Стилго, доцент в UCL, се интересува от програми, които осигуряват реални човешки ползи в натоварените градове.

„Има места, където технологиите наистина могат да направят промяна“, казва Стилго. „Но правителствата трябва да бъдат наистина убедени и да поискат това партньорство с технологичните компании.“

„Тестването на автомобили по обществени пътища е задълбочен експеримент, превръщайки гражданите в експериментални мишки“, добавя той. „Ако правителствата дадат разрешение на технологичните компании, те трябва да помислят добре върху това, какво ще се получи в замяна и кой ще плаща за подобряване на инфраструктурата.“

Каквито и да са препятствията, може би скоро този вид технологии ще станат широко разпространени.

За да получава сигнали от системата на „Derq“, автомобилът ще се нуждае от антена „V2X“. „След две-три години автомобилите ще излизат от завода с тази функция“, казва Ауде.

Фолксваген, например, наскоро обяви, че ще инсталира въпросната антена в някои от своите модели Golf от 2020 г., което означава, че автомобилите ще могат да изпращат и получават сигнали V2X от системи, подобни на „Derq“.

По думите на Ауде, той и неговата компания ще продължат напред, за да подобрят безопасността, където могат. „Все още ще трябва внимателно да използвате очите си, но ние можем да ви помогнем“, допълва той.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"