fbpx

Ефектът от работата вкъщи за служители и компания

В опит да намалят мотаенето на служителите и да увеличат производителността, компаниите все по-често им позволяват да работят от дома. Изследователите анализираха влиянието на работата от вкъщи върху производителността и баланса между професионалния и личния живот, като на случаен принцип назначиха някои служители на кол център в Китай да работят от дома. Работата вкъщи значително повишава производителността и удовлетвореността от работата на служителите, въпреки че е по-малко вероятно да бъдат повишени в сравнение с работещите в офиса.

Обществата на развитите страни се промениха драстично през последните 50 години, което доведе до големи промени на работното място. В САЩ жените сега съставляват почти 50 процента от работната сила, а 48 на сто от всички домакинства се ръководят от двама работещи родители.

1. Повече работещи възрастни се грижат за възрастни роднини и се записват в курсове за висше образование.

2. За да се опитат да дават повече гъвкавост на работниците, компаниите все по-често позволяват на служителите си да работят от дома.

В допълнение към подобряването на баланса между професионалния и личния живот, работата в домашни условия може да намали разходите за наем на компаниите, а също и да облагодетелства общностите, като намалява задръстванията и емисиите от пътуващите. Въпреки потенциалните ползи, много компании бавно възприемат тази практика, защото не са сигурни как това ще се отрази на производителността на работниците. Служителите, които работят от вкъщи, могат по-лесно да се съсредоточат в по-тихата среда, както и могат да пропуснат по-малко от отговорностите си, ако насрочат лични дейности във времето, което спестяват, без да пътуват. От друга страна, липсата на надзор може да позволи на работниците да вършат много задачи, докато гледат телевизия или играят на компютърни игри и по този начин да намалят качеството на своята работа.

Изследователите си партнираха със CTrip International Corporation, която беше една от първите фирми в Китай, позволила на служителите в кол центъра да работят от вкъщи. Създадена през 1999 г., CTrip има 16 000 служители и е най-голямата туристическа агенция в Китай. CTrip прави хотелски, полетни и туристически резервации за клиенти по телефона чрез кол центрове в Шанхай и Нан Тонг. Представителите на кол центъра работят в екипи от 10 до 15 души, които изпълняват поръчки, решават проблеми с резервации и се свързват с авиокомпании и хотели. Те работят по пет осемчасови смени седмично и нямат гъвкавост при избора, кога да работят. Възнаграждението им е фиксирана заплата от около 1300 йоана (212 щатски долара) на месец плюс месечен бонус, средно допълнителни 1300 йоана (212 долара), въз основа на обемите на поръчките и качеството на разговорите. Повишаването на лидерите в екип също се основава на резултатите, така че работниците получават достатъчно стимули да се представят добре.

Изследователите създадоха рандомизирана оценка на пилотната програма за работа у дома на CTrip, за да тестват ефекта й върху производителността на работниците, удовлетвореността на служителите и повишенията. От група от 996 служители, 503 участват доброволно, от които 249 са квалифицирани и са работили във фирмата над 6 месеца, имат широколентов интернет и собствено работно пространство в домовете си (офис). От тази група на случаен принцип бяха избрани работници с четни рождени дни (ден на раждане, завършващ на 0, 2, 4 и т.н.), за да работят вкъщи. Онези с нечетни рождени дни трябваше да продължат да работят от офиса и да служат като група за сравнение.

Служителите, избрани за участие в програмата, работеха четири дни седмично от дома и един ден в офиса. Те все още бяха контролирани от техния ръководител на екипа, който винаги работи в офиса и поддържаха същите часове, нива на заплати, вид работа, компютърно и комуникационно оборудване.

Работата от дома променя условията на труд на участниците по три основни начина. Първо, те спестяват около 80 минути на ден в пътуване, което им дава повече време да се грижат за личните и семейните задължения. Второ, те не успяват да получат помощ в реално време от своите ръководители. И накрая, те обикновено работят сами и в по-тиха среда, отколкото служителите в офиса.

Изследователите се възползваха от изчерпателната база данни за служители на CTrip, за да измерват влиянието на работата у дома върху производителността, повишенията и удовлетвореността от работата. Производителността се измерва с броя на отговорените и извършените разговори и времето, прекарано по телефона. Изследователите и CTrip също проведоха проучвания и интервюта, за да измерят изтощението от работата и нагласите на двете групи служители.

Служителите, работещи вкъщи, се представиха значително по-добре в сравнение с колегите си, работещи в офиса, но пък вероятността да бъдат повишени е доста намалена в сравнение с работещите от офиса. Служителите, ситуирани вкъщи, правеха 13 процента повече обаждания и отговаряха на четиридесет обаждания повече седмично спрямо служителите в офиса. Учените приписват тази разлика на по-тихата среда вкъщи. Те също така работеха с 9,2 процента повече минути на ден от групата за сравнение, защото не им се налагаше да пътуват, правеха по-кратки почивки и си вземаха по-малко болнични дни.

Въпреки страховете на мениджърите, работата вкъщи нямаше влияние върху качеството на разговорите. Тя обаче има отрицателен ефект върху възможностите за повишаване. Това вероятно се дължи на намалените възможности за обучение и по-малкия контакт лице в лице с ръководителите на екипи.

Служителите, работещи от дома, обясняват, че имат по-положително отношение и по-малко изтощение от работата си в сравнение с групата в офиса. Те са с 16 процентни пункта по-склонни да съобщават, че са доволни от работата. При служителите, работещи от дома, е и по-малка вероятността да напуснат работата си от тези в групата за сравнение. През деветмесечния период на изследването 35 процента от сравнителната група напусна, докато напусналите от групата, работеща у дома, са 17 %, което представлява приблизително 17 процентни пункта (50 процента) намаление

CTrip смята програмата за толкова успешна, че през август 2011 г., компанията вече предлага възможността да се работи от дома, като изчислява, че спестява около 2000 щатски долара на служител на година, работещ от дома. След мащабирането на програмата през 2011 г. около половината от първоначалната група за работа от дома решава да се върне на работа в офиса, а 35 процента от групата за сравнение избира да започне работа от дома.

Програмата „Работа от дома“ допълнително увеличи производителността, след като служителите научиха дали са по-продуктивни, като работят от дома или в офиса. След като програмата беше изпълнена, работещите вкъщи бяха с 22 процента по-продуктивни спрямо колегите си в офиса.

Това проучване подчертава значението както на служителите, така и на фирменото обучение при приемането на нова управленска практика като работа от дома. Преди оценката и двете групи не бяха сигурни в неговото въздействие, а деветмесечната програма и последващият процес на внедряване бяха от съществено значение за способността на групите да оценят нейната ефективност. Те също така научиха, че възможността служителите да избират дали да работят у дома или в офиса има най-голям ефект върху производителността.

***
По povertyactionlab.org




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"