Над 50% от българските потребители ще пазаруват на „Черен петък“, който тази година се пада на 29 ноември 2019 г. На този ден обаче се случват най-големите измами, предупреди председателят на Асоциацията за защита на потребителите Пейо Майорски.
Средно ще бъдат похарчени около 500 лв. на човек. Най-голямо ще бъде пазаруването в търговските центрове и онлайн магазините. Най-търсени ще се дрехите, после е електрониката и обувките.
Отстъпките средно са между 40 и 60%. За търговците подобен ден е една чудесна възможност за реклама и добър начин за увеличение на продажбите. В някои страни има данни, че приходите от ноември всъщност представляват 20 или дори 30-процентен дял от годишните им постъпления.
Според Майорски има много фалшиви отстъпки и клиентите трябва да следят цените на продуктите, които искат да закупят.
„Бъдете особено внимателни, ако в магазина ви предложат „стоков кредит“, особено ако покрай него има още нещо – например застраховка. Потребителят не е задължен да приеме. Ако вземете заема и решите да го погасите предварително, фирмите за бързи кредити нямат право да събират допълнителни такси, с изключение на договорите, в които е фиксиран лихвеният процент. Може да се предвиди такса до 1% от размера на кредита“, обясни Пейо Майорски.
От Асоциация за защита на потребителите препоръчват 8 важни стъпки на „Черен петък“:
1. Пазарувайте от онлайн магазин, който познавате или сте проучили. В адреса на линка трябва да има S (https), както и катинарче, което е знак за сигурност. Ако се окаже, че сте пазарували от некоректен търговец, оспорете плащането пред банката. По-добре е да го направите писмено, за да получите и официален отговор. За тази процедура банката може да начисли такса.
2. Не купувайте импулсивно. Решете какво ви е необходимо или искате, складирайте го във виртуалната си пазарска кошница и изчакайте деня с намаленията.
3. Щом набележите желаните стоки, обиколете магазините (или проверете в съответните сайтове) и вижте цените им преди намаленията.
4. Имате 14 дни период за размисъл, в който може да върнете продукта си, купен онлайн. Това важи и ако сте го купили на Черния петък. След като върнете покупката, търговецът е длъжен да ви възстанови заплатената сума в рамките на други 14 дни.
5. Ако телевизорът или хладилникът, купени на Черния петък, се повредят, имате право да поискате от продавача да ги ремонтира. Гаранцията на всяка стока, купена от търговец в ЕС, е до 2 години. Ако продуктът се развали, трябва да се обърнете именно към продавача, който е задължен да ви съдейства и да го приведе в съответствие с договора за продажба в рамките на 30 дни.
6. Проверете за скрити такси – например за валутен превод, за доставка, за опаковане.
7. Уверете се, че стоките са безопасни – и това важи не само за материала, от който са изработени детските играчки.
8. Прочетете общите условия – важно е да сте наясно със срока за доставка (обикновено заради Черния петък той е по-дълъг от нормалното), както и за условията за връщане на продукта.