fbpx

Търговските вериги и кабинетът се разбраха. Потребителят с последна дума

Търговски вериги и правителство смекчиха тона от последните дни и обявиха, че започват да работят заедно по прилагане на министерското постановление за задължително предлагане на българска продукция. Това важи за тези вериги, които имат повече от 10 обекта в страната.

На брифинг в МС стана ясно, че основната причина за променените взаимоотношения е постигнатата формула „обединяване около работещи мерки – разумно и смислено“. Това явно е липсвало в последните дни на конфронтация между търговските вериги и управляващите.

Вероятна причина за постигане на диалог е и компромисите, които кабинетът направи, премахвайки някои от първоначалните текстове в постановлението.

Стана ясно, че основната цел в момента е минимизиране изхвърлянето и унищожаването на продукция, като за целта земеделският министър Танева се ангажира ведомството да стане медиатор между производители и вериги, за да може по-бързо е ефективно да се постигне пряка комуникация между тях. Регистрите на министерството със земеделски производители са на разположение на веригите.

На брифинга присъстваха представители на Лидъл и Метро, които гарантираха, че български хранителни продукти имат и ще имат място в техните магазини. До голяма степен, по думите на Милена Драгийска и Георги Гърневски, и в момента е така.

Те уточниха, че българските стоки няма да бъдат отделяни от останалите, защото това ще се отрази на тяхното предлагане. Една от мерките, които веригите предприемат за подпомагане на родните производители са и скъсените срокове за разплащане – между 7 и 14 дена.

Земеделското министерство в същото време субсидира стопаните – особено по-малките, които по-трудно ще могат в бърз порядък да отговорят на изискванията – технически и други, за партньорство с веригите.

Министър Танева изтъкна, че основната цел е българските стоки да получат достъп до потребителя, но в крайна сметка той решава.

Представителите на двете големи вериги коментираха, че не очакват спекула и покачване на цените, напротив, при по-голямо предлагане би трябвало те да са на нормални нива. Призоваха обаче производителите също да бъдат на нивото на добрата комуникация. Припомниха, че в крайна сметка съвременната търговия се реализира на принципа на свободното договаряне.

Коментиран бе и скокът на цените на лимони и джинджифил, като според Драгийска и Гърневски традиционно март и април лимоните са по-скъпи, а в момента това се утежнява и от факта, че Турция е спряла износа. За джинджифила стана ясно, че Китай не смогва да изпълни всички поръчани количества.

Иначе от веригите изтъкнаха, че създадените зелени транспортни коридори в Европа са допринесли рафтовете по магазините ни да не бъдат празни. Те споделиха също така, че заради ограниченията на извънредното положение се наблюдава средно намаление с 40-50 процента на клиентопотока в магазините.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"