fbpx

Марк Зукърбърг губи милиарди заради бойкот на рекламодатели

криптовалута , марк зукърбърг

Всеки ден основателят и изпълнителен директор Facebook Марк Зукърбърг губи приходи заради бойкота, който няколкостотин основни рекламодатели обявиха на неговата компания.

Това са главно известни марки, които са недоволни, че ръководството на Facebook, според тях, прави твърде малко за борба с расистки групи и фалшиви съобщения в своята платформа. Броят на присъединяващите се към бойкота непрекъснато расте, пише в анализ на ТАСС.

Гиганти като The North Face, REI, Patagonia, Verizon, Hershey, Honda America, Starbucks, Lego, Levi’s и дори Coca-Cola отказват да публикуват рекламите си в социалните мрежи.

В същото време Coca-Cola отиде най-далеч и каза, че ще спре да купува реклами не само във Facebook и Instagram, но и в Twitter, YouTube.

„Омразната и опасна дезинформация в мрежата не бива да се оставя без надзор,“ казват от Volkswagen Group of America, „Ние очакваме нашите рекламни партньори да отразят нашите ценности.“

В средата на юни няколко американски организации за правата на човека отправят апел към бизнес общността за бойкот на социалната мрежа.

Според оценките на Bloomberg в края на юни Зукърбърг загуби около 7,2 милиарда долара заради бойкота. Агенцията отбелязва, че говорим за намаляване на общата стойност на активите на главата на Facebook поради временно по-евтини акции.

За да привлекат вниманието към бойкота, активистите пуснаха хаштага #StopHateForProfit.

Самата акция получи същото име, а организаторите през юли призоваха марките да не се рекламират във Facebook и Instagram.

Правозащитници и рекламодатели изискват Марк Зукърбърг да предприеме по-решителни мерки за премахване на расистки публикации, дезинформация, заплахи с насилие и други материали от Facebook, които биха могли да подведат потребителите.

Facebook редовно е обвинен, че косвено допринася за разпространението на расистки, антисемитски, както и фалшиви материали и не премахва общности, които открито разпространяват омразата.

Последният скандал, свързан с Тръмп, се случи, когато, коментирайки протестите на САЩ на страница във Facebook, президентът написа, че ако „започнат грабежи, започва стрелба“. Тръмп всъщност цитира думите на бившия шеф на полицията в Маями Уолтър Хадли, запомнен заради жестокото потушаване на афро-американските протести през 1967 г.

Мнозина възприеха съобщението като призив за насилие и поискаха социалните мрежи да изтрият този запис.

Зукърбърг осъди изявлението на Тръмп, но отказа да изтрие съобщението, припомняйки свободата на словото. Той каза също, че всякакви изявления, направени от политици от това ниво, трябва да бъдат запазени и документирани.

За това критиката падна върху Марк Зукърбърг както от журналистите и обществеността, така и от колегите му. Някои от тях дори напуснаха компанията.

Както писа вестникът The Wall Street Journal навремето, Зукърбърг каза на среща с подчинени, че частните организации не трябва да поемат надзорни функции и да посочват нарушения в публикациите на политиците.

Не всички клиенти на Facebook се присъединиха към бойкота. Повечето от 100-те най-големи рекламодатели на платформата не нарушиха рекламни договори със социалната мрежа. Сред тях са Walmart, American Express, Netflix, Domino’s.

От 25-те най-големи рекламодатели във Facebook през 2019 г., само трима – Microsoft, Starbucks и Pfizer – публично потвърдиха плановете си за спиране на рекламните покупки.

Според финансовите отчети на Facebook, през 2019 г. приходите от реклама възлизат на около 70 милиарда долара, което е увеличение с 27% в сравнение с 2018 г.

По-голямата част от клиентите в социалните мрежи са малки и средни предприятия.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"