Австрийската организация с нестопанска цел None of Your Business (NOYB), водена от активиста Макс Шремс, подаде жалба срещу американската корпорация Apple до органите за защита на данните в Германия и Испания.
Обвиненита са, че компанията нарушава законодателството на Европейския съюз относно поверителността, съобщи Ройтерс .
Според агенцията организацията обвинява Apple в неразрешено използване на IDFA (The Identifier for Advertisers) – уникален номер, който компанията присвоява на всяко устройство.
Активистите твърдят, че този идентификатор позволява да се съхранява информация за потребителите в джаджи без тяхното съгласие. Освен това, благодарение на IDFA, компаниите могат точно да свържат инсталирането на приложение на конкретен телефон с рекламната кампания, която привлича клиенти.
В същото време, IDFA позволява на Apple и трети страни да проследяват поведението на потребителите в Интернет, както и да разберат неговите предпочитания, свързани с потреблението. Това е от особено значение за технологичните гиганти като Facebook, които могат да го използват за изпращане на целеви реклами, представляващи интерес за клиента.
„Apple поставя в телефоните си кодове, които са сравними с бисквитките без съгласието на потребителя. Това е очевидно нарушение на законите за поверителност на Европейския съюз“, заяви адвокатът на NOYB Стефано Росети. „IDFA трябва не само да бъде ограничен, но и окончателно премахнат,“ добави той.
От своя страна Apple твърди, че предоставя на потребителите високо ниво на защита на личните данни.
Според изследователската компания Counterpoint Research, всеки четвърти европеец използва смартфон, произведен от Apple.
Услугите на технологичните гиганти могат да бъдат забранени на европейския пазар, ако не са съобразени с разпоредбите на ЕС, каза пред германския седмичник „Велт ам зонтаг“ еврокомисарят за вътрешния пазар Тиери Бретон.
Бретон ще обяви новите проектоправила, известни като „Закон за дигиталните услуги“ и „Закон за дигиталните пазари“ заедно с еврокомисарка за конкуренцията Маргрете Вестагер на 2 декември.
Правилата ще очертават какво е разрешено и какво не е на онлайн компаниите с голямо влияние на пазара, като ги принудят да споделят данни с конкуренцията и регулаторните органи и да не популяризират нелоялно собствените си услуги или продукти.
Предвижданите разпоредби ще позволят на ЕС да забрани достъпа на компании или на част от услугите им до пазара в ЕС като крайна мярка.