Персонален идентификационен код (ПИК) от НАП, може да се заяви с обаждане на информационния телефон на приходната агенция: 0700 18 700, на имейл: infocenter@nra.bg, по пощата, както и през системата за сигурно електронно връчване (https://edelivery.egov.bg/), подържана от Държавна агенция „Електронно управление“.
Това съобщи Националната агенция по приходите.
Потребителят трябва да посочи своите данни, задължително електронен адрес за кореспонденция, както и предпочитан от него офис на НАП, в който ще получи издадения ПИК.
От съображения за сигурност, кодът се дава само лично на клиента или на упълномощено от него лице в запечатан плик, защото всички действия извършени с ПИК, включително подаване на декларации и документи, се считат за саморъчно подписани.
До сега близо 900 000 граждани имат активен ПИК, като от обявяването на извънредното положение на 13 март 2020 г. до момента издадените нови персонални идентификационни кодове са над 45 000.
С ПИК на НАП могат да се ползват както е-услугите на агенцията, така и е-услуги, предоставяни от други администрации, сред които НОИ, Националната здравноосигурителна каса, Агенция по заетостта, Агенция по вписванията, Министерство на земеделието, 60 общини, сред които и Столичната.
С ПИС се подават данъчни и осигурителни декларации, справки за задълженията с възможност за плащане, включително и за местни данъци и такси, справки за изплатени доходи, за осигурителен доход, за извършени плащания и погасени с тях задължения, актуално състояния на трудови договори, подаване на заявления и получаване на удостоверения и други.
Над 300 000 декларации за облагане на доходите на физическите лица вече са подадени, седмица преди крайния срок 30 април. Повече от 80% от тях са изпратени по електронен път.
Националната агенция за приходите призовава отново своите клиенти при възможност да отложат посещенията си в офис на ведомството до края на извънредното положение и да използват електронните услуги.