Маршрута на теснолинейката Септември-Добринище влезе в класацията за десетте най-добри пътувания с влак в Европа, направена от The Guardian. В статията си британското издание посочва как малкият железопътен град Септември, появил се при строежа на железопътния маршрут от Виена до Истанбул, е началната точка за пътуване с теснолинейка към вековните български хълмове, съобщават от НКЖИ.
От компанията изтъкват малко известният факт, че „Трансродопската” железопътна линия е рядко свидетелство за българския строителен гений. Строена на шест етапа – между 1921 и 1945 година, през много тежък планински терен с дължина 125 км, тя е и действащ паметник на техниката. Единствен за родопчаните от селата високо в планината транспорт, тази линия имаи безценни човешки измерения. Известена е още като „Алпийската железница на Балканите“, на 1267 метра надморска височина гара Аврамово е най-високата гара на Балканите.
Най-красноречивото доказателство за значимостта на това наследство е фактът, че прочутото 4-етажно трасе в участъка Св. Петка – Аврамово – Черна Места и сега се преподава в най-престижните политехники, като образец на съвършено проектно решение. По северния планински склон (от Св. Петка към Аврамово) линията преодолява геодезическа височина от 224 м чрез изкуствено развитие с дължина от 9,8 км, наситено с множество инженерни съоръжения – тунели, мостове, водостоци, подпорни стени. Само тунелите са 17 броя, като най-дългият от тях (314,3 м), с пореден № 32, е разположен непосредствено преди гара Аврамово.
Трасето по южния склон с посока към гара Черна Места е не по-малко живописно: тук – при тунели №33 и 34, железопътната линия описва т.н. „покрита шестица“, а малко по-надолу чрез тунел №35 и известната „откритата шестица“. Макар, че проектирането на този забележителен участък се е случило относително скоро – само преди 80 години, ние не знаем със сигурност кои са авторите на проекта. Това са били инженери от тогавашното отделение „Поддържане“ в Главна дирекция на БДЖ, скромни хора, които са нямали усещането, че създават нещо с наистина изключителна инженерна стойност, допълват информацията си НКЖИ.