Транспортни и информационни проекти за 1,8 млрд. лева в Плана за възстановяване

Транспортни и информационни проекти за 1,8 млрд. лева в Плана за възстановяване

В Националния план за възстановяване и устойчивост на България се предвижда реализиране на проекти за цифрова и транспортна свързаност на стойност близо 1,8 млрд. лева.

Това стана ясно по време на онлайн дискусия, организирана от заместник министър-председателя Томислав Дончев.

Транспортният министър Росен Желязков обясни, че е заложено на синергия между проектите за цифрова и транспортна свързаност.

Дейностите по цифровата свързаност са в пет направления. Първото е осигуряване на високоскоростна мобилна връзка по ключови транспортни коридори от Трансовропейската мрежа – магистралите Тракия, Хемус, Струма, както и връзките с Румъния и Турция.

Ще бъде подобрено интернет покритието в слабо населени и селски райони, използване на зелени технологии и стимулиране на потреблението. Общият планиран ресурс за цифрова свързаност е 805 млн. лв., а срокът за изпълнение на проектите е до 2025 г.

В областта на транспорта е важна целта – намаляване на въглеродния отпечатък чрез инвестиции в модернизация и цифровизация на жп сектора.

Предвижда се модернизация на системите за безопасност и енергийна ефективност по няколко жп направления, в това число София-Мездра, Мездра-Горна Оряховица, Каспичан-Синдел, Карнобат-Синдел. За това са планирани общо 267 млн. лева.

Друг ключов проект е изграждането на интермодален терминал в Горна Оряховица и преустройство и рехабилитация на 8 гарови комплекса (Мездра, Червен Бряг, Илиянци, Враца, Левски, Горна Оряховица, Варна и Филипово) на стойност 188 млн. лева.

В рамките на други оперативни програми се разглежда и изграждането на терминал в района на столицата, която също съсредоточава различни видове транспорт.

Министър Желязков представи още проект за модернизация на тягови подстанции и изграждане на система за телеуправление и телесигнализация, с общ ресурс от 273 млн. лева.

Изпълнението на тези дейности, ще повлияе пряко върху безопасността и качеството на железопътните услуги в Северна България, където са разположени повечето обекти, в обхвата на проекта.

Друг съществен приоритет е преодоляването на затрудненията с  подвижния състав и затова е предвидено закупуването на 20 нови влака, които да обслужват тези направления.